Volvo återkallar nära 7 600 exemplar av S60 i Nordamerika för att åtgärda problem med bränslepumpen. Endast en svensk bil omfattas.
Bo Larsen, presschef på Volvo Personvagnar, berättar att felet finns i programvaran som styr bränslepumpen.
– Signalerna från bränslepumpen säger till datorn: ”här finns ingen soppa kvar”. Då kan man få ett oväntat motorstopp, trots att det finns bränsle i tanken, säger han till Vi Bilägare.
Mjukvaran ska nu uppdateras i 7 558 bilar som sålts i Nordamerika och tillverkats mellan 18 november i fjol och 5 maj i år.
– I Sverige finns en bil. Vi säljer inte samma version i Sverige, säger Bo Larsen.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För ett par decennier sedan var det extremt ovanligt med återkallande av tillverkade bilar, men det berodde absolut inte på att bilarna var bättre utan på att tillverkarna inte tog samma ansvar för sina produkter som de måste göra idag.
Och produktansvar gäller tack och lov inte enbart bilar.
Skulle vara intressant att se nån sammanställning på återkallelser för alla märken och marknader de senaste åren. (Procent av alla tillverkade för respektive märke osv.).
Länktips någon?
Även om det naturligtvis är bäst att inte ha något fel från början så får man väl vara tacksam att det sker återkallelser så att diverse fel blir åtgärdade.
Väldigt märkligt fel kan jag däremot tycka. På en gammal bil så pumpar väl en bränslepump bränsle tills det tar slut men på moderna bilar skickar alltså bränslepumpen en signal till datorn som stänger av motorn. Simulerade bränslestopp liksom, känns lite som en onödig egenskap hos en bil.
Kan tänka mig att det sparar pump och annat om tändingen slås ifrån så fort det märks att det inte kommer fram någon bensin. I en "premiumbil" är det dessutom kanske fult om motorn spottar och bilen hoppar fram när det blir soppatorsk, snyggare om den bara tyst somnar in och en yster varningslampa börjar blinka :p
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.