På onsdagen öppnade bilsalongen i Los Angeles för pressen. Ett av årets inslag är en designtävling där tillverkare har bjudits in för att skapa en framtidsbil för fyra personer som väger under 454 kilo.
Volvos bidrag är den futuristiska konceptbilen Volvo Air Motion. Konceptet har tagits fram av Volvos amerikanska designstudio – som har tagit ut svängarna rejält.
Med en kaross av kolfiber och ett chassi där interiör och hjulupphängning har integrerats väger Volvo Air Motion in på strax under 454 kilo, mindre än en Formel 1-bil.
Drivs av komprimerad luft
Jämfört med en vanlig bil med förbränningsmotor har Volvo Air Motion också tusentals färre delar. Bilens fyra motorer, en för varje hjul, drivs av komprimerad luft från en tank som är placerad mitt i bilen. Tekniken kräver inga kylsystem.
Tanken fylls vid tankningsstationer som med el från svävande vindturbiner komprimerar luften. Framtidsbil var ordet.
Ytterligare en okonventionell lösning är att stolarna i baksätet vänts bakåt.
Bland annat Honda, Mercedes och Cadillac bidrar också med egna framtidsbilar i designtävlingen. Vinnaren presenteras natten mot fredag, svenskt tid.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo Air Motion?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fantastiskt!! Om jag lever i tio år till hoppas jag få använda ett fordon liknande detta åk. Måste vara fram-
tidens melodi för personbefodran och lätta transporter.
Javisst är det fantastiskt, men samtidigt helt orealistiskt.
Även om man har en tryckflaska på 100 liter som laddas med 500 bars tryck (vilket är ganska mycket) blir det svårt att komma längre än 10 km på en laddning även vid snål körning.
Luft är inte en särskilt bra accumulator, tyvärr.
Tryckluft är en otroligt slösaktig energiform. Först ska ett danskt kolkraftverk producera el. Sedan ska en kompressor producera en massa värme när luften komprimeras.
nu är ju detta faktiskt bara en framtidsVISION och då kan man ju få flippa ur lite i tanken. Förmodligen ingår det i visionen att man löst problemen med att använda komprimerad luft... att det med dagens teknik är helt omöjligt är ju ointressant i det perspektivet
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.