Nästa artikel
Volkswagens svar på Mazda Miata
Illustration

Volkswagens svar på Mazda Miata

Publicerad 12 september 2011 (uppdaterad 13 september 2011)
Volkswagens nya mittmotorbil gör enligt planerna debut 2014 och utvecklas i samarbete med Porsche och Audi. Se Herbert Müdsams illustration.

Liten, lätt, sportig – och bakhjulsdriven. Volkswagen är på gång att utveckla en modern upplaga av 70-talets VW-Porsche, som gick under beteckningen 914.

Precis som då är den nya sportvagnen en mittmotorbil och är tänkt att bli Tysklands svar på Mazda MX-5 Miata.

Bilen utvecklas gemensamt av Volkswagen, Porsche och Audi och ska säljas av alla tre varumärkena. Tekniken blir gemensam, men karosserna får helt olika snitt beroende på om det står VW, Audi eller Porsche i nosen.

Tre motoralternativ diskuteras, samtliga direktinsprutade bensinturbo. 1,4-litersmotorn finns med två effektuttag, 110 eller 150 hästkrafter, och för toppversionen planeras en 1,6-litersmotor på 180 hästar.

Den nya koncernsportvagnen ska i alla märkesutföranden finnas med två karossalternativ. Dels som öppen roadster med tygsufflett, dels som täckt coupé.

Målsättningen är att 100 000 bilar per år ska byggas och lanseringen beräknas ske någon gång under 2014.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens kommande bil?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-12 10:17
Raymond K (ej verifierad)

Eftersom det är mest front man ser kan man ju kommentera den. Dom har verkligen försökt kopiera en Miata för fronten ser verkligen "Japansk" ut och inte speciellt sportig. Då föredrar jag Miatas front.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-12 14:52
Erik T

tommy:
vet du nånting om prisskillnader mellan de olika fabrikaten än?

#3 • Uppdaterat: 2011-09-12 15:05
Tommy Wahlström

@Erik T: Nix, ingen info om priser.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-12 20:43
von Lidl (ej verifierad)

Lite för elak design, blir omysigt och opersonligt.

Dessutom kan de omöjligen bygga en så bra och hållbar bil som MX-5 som modellen heter i Sverige. (Varför ska ViB sätta ett amerikanskt namn på en japansk bil här i Sverige?)

#5 • Uppdaterat: 2011-09-12 21:27
Erik T

kul när priserna presenterras, då man kan se (i princip) hur mkt de olika fabrikörerna värderar sitt varumärke.

och vad anser sig kunna ta i betalt bara för att emblemet med deras logga sitter i fören. Gissningsvis kostar porsche mest :-D

#6 • Uppdaterat: 2011-09-13 01:51
Roger Skagerström

Den lär väl bli kliniskt tysk och stram när den väl kommer gissar jag på. De lyckades ju med bedriften att få Sciroccon att se lika spännande ut som en hare.

Miatan är kanske ingen designmässig fullträff, men, och gud vad skönt det känns att kunna säga det här efter alla år av att ständigt höra motsatsen - den lilla japanaren utstrålar så mycket mer känsla och glädje än någon tysk lyckats med! Nämn nån modern tysk bil man får en feelgood-känsla över när man ser? Nån som får en att le en kulen dag? När jag ser en yster liten Miata så tänds nåt varmt inom mig. Otroligt sympatisk bil. Den ser så snäll ut, och ändå ser man att det är en bil byggd för att ha roligt i.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-13 08:54
Raymond K (ej verifierad)

Precis Roger.
Man blir glad av att se en Miata, jag vet inte varför. Det är något magiskt med den bilen.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-13 18:27
quattron

Jag tror att Miata är ohotad i sin egna lilla klass. Jag längtar verkligen till den dagen när jag får möjlighet att köpa en sådan själv, för den dagen ska komma!

#9 • Uppdaterat: 2011-09-13 20:30
FLAC

instämmer helt, quattron! en sån ska det bli någon gång, helt klart. Min far, 79 år, gick och köpte sig en 93:a förra året...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.