Nästa artikel
Volkswagens storsatsning: Investerar miljarder i nytt batteriföretag
Nyheter

Volkswagens storsatsning: Investerar miljarder i nytt batteriföretag

Publicerad 12 juli 2022 (uppdaterad 12 juli 2022)
Till vänster syns batterifabriken i Salzgitter, som den ska se ut när den står färdig. Till höger Volkswagens vd Herbert Diess och Tysklands förbundskansler Olaf Scholz. Foto: Montage/Volkswagen
Volkswagen gör som Tesla – och bygger sina egna battericeller. Det nybildade dotterbolaget Powerco ska ha sin första batterifabrik redo för produktionsstart redan om tre år.

Att ha en trygg tillgång till batterier kommer vara helt avgörande för biltillverkarna i framtiden. Volkswagengruppen, världens andra största biltillverkare, tar frågan på allvar. Tillsammans med sina samarbetspartners investerar de nu 21 miljarder kronor i det nybildade dotterbolaget Powerco, som i framtiden ska hantera all batteriproduktion åt jättekoncernen – och eventuellt även sälja batterier till utomstående företag.

I torsdags togs det rituella första spadtaget till den första av sex batterifabriker Poweco planerar i Europa. Fabriken hamnar i Salzgitter, en stad som under flera decennier varit Volkswagens centrum för förbränningsmotorer. Det innebär att företaget kommer att ha ett fortsatt starkt fäste i staden i framtiden – den nya fabriken väntas sysselsätta 5 000 personer när den tas i drift år 2025. 

Förbundskanslern: "En bra dag"

Under en ceremoni inför byggstarten var Tysklands förbundskansler Olaf Scholtz på plats i Salzgitter. Han menar att Volkswagens satsning är viktig för Tyskland.
– I dag är en bra dag för fordonsindustrin i Tyskland och Europa. Vi vill göra skiftet till elektromobilitet och vara en ledande industriell aktör. Volkswagen visar hur framtiden för hållbar, klimatkompatibel mobilitet kan se ut. Tillsammans lägger vi grunden för att forma denna framtid i Salzgitter, sa han.

När den första fabriken öppnar om tre år ska den ha en årlig produktionskapacitet på 20 gigawattimmar – tillräckligt för 250 000 elbilar. 

Till år 2030 ska den totala kapaciteten växa till 240 gWh i de sex kommande europeiska batterifabrikerna. Det inkluderar även Northvolt och deras anläggning i Skellefteå.

Satsar själva – utan Northvolt

Men även om partnerskapet med Northvolt fortsätter, och Volkswagen alltjämt är största ägare i det svenska företaget, är Northvolt inte inblandade i Volkswagens egen batterisatsning – även om det var tänkt så från början. Partner för Salzgitterfabriken blir i stället det kinesiska företaget Gotion High-Tech. I en kommentar till DI säger Volkswagen att Northvolt "kommer att vara en vara en självständig leverantör inom premiumsegmentet", men att de inte kommer vara en del i Powerco.

Återvinning – och standardisering

Målet med Powerco är att de ska ha ansvar för hela värdekedjan, inklusive återvinning av batterierna. Produktionen kommer alltså vara helt standardiserad – nästa fabrik, som byggs i Valencia, kommer alltså vara identisk med den första. De nya, enhetliga battericellerna ska användas i 80 procent av jättekoncernens bilutbud. Detta har en potential att dramatiskt sänka produktionskostnaden.

Volkswagens vd Herbert Diess kallar satsningen för ett ”tekniskt och ekonomiskt megaprojekt.
– Vi lägger inte bara en grundsten idag, utan markerar också en strategisk milstolpe. Battericellsverksamheten är en av hörnstenarna i vår strategi New Auto som kommer att göra Volkswagen till en ledande leverantör av morgondagens hållbara, mjukvarudrivna mobilitet, sa han under ceremonin på torsdagen.

Volkswagen undersöker också möjligheterna att bygga ytterligare batterifabriker i Nordamerika.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 20 juli 2022 Själv lägger jag hellre tid…
  • 19 juli 2022 Christer Jo, jag håller med…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.