Alla biltillverkare har drabbats hårt av coronapandemin, men vissa mer än andra. Mazda har till exempel tappat 75 procent av försäljningen i Sverige och även Subaru och Jaguar är med i bottenligan.
Tittar vi på de globala siffrorna visar faktiskt Volkswagen vinst under årets tredje kvartal, och koncernen planerar att redovisa vinst även för helåret eftersom försäljningen rusat de senaste månaderna – framför allt i Kina.
Volkswagen har även lanserat ett sparpaket för att minska kostnaderna som bidrar till siffrorna. Vinstmarginalen sjönk dock från 7,4 till 5,4 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period förra året, och Volkswagen har också tvingats betala sju miljarder kronor i utgifter som är relaterade till dieselskandalen.
Coronaviruset påverkar fortfarande företaget i allra högsta grad, enligt finansdirektören Frank Witter.
– Situationen är allt annat än avslappnad, säger han.
Läs också: Bilmärkena som ökar – trots krisen: ”Många unnar sig”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul för Volkswagen att de går med vinst, efter dieselskandalen.
Utrolig folk stadig køber fake vogn med alt det skidt de har lavet snyd og diesel fare og kun 2 års fabrik garanti
Jørgenn: Det räcker att skriva en kommentar en gång. Är du norrman eller dansk?
Folk köper ju bilar pga ”tro”, det är det frågan om psykologiskt sett, lite som att hålla på ett fotbollslag. ID-serien har ju lanserats helt halvfärdig men VW-religionens vänner (känner en helsikes massa av dessa idioter som inte kan/vågar tänka själv) köper dessa och är nästan nöjda fastän en massa felmeddelande lyser ständigt och knappt något fungerar. Bilarna blir ståtande och startar inte etc. Tro, hopp och kärlek är det dom styr här i världen, inte förnuft! :)
PS. VW måste ju lansera dom halvfärdig för att undvika dom allra största böterna. Det är därför dom säljs på stor förlust för mycket dyrare blir det med böterna. Ett kvartal har inget skit att göra med någonting, det är psykologiskt skit och uppfinning av idioter. VW bör sälja en hel massa mera elbilar för att nu undvika konkurs (nog, mamma Tyskland hjälper nog till får ni se). Bäst vore ifall vi slapp företaget som inte är ekonomiskt sätt livskraftigt och produkterna är dåliga.
De tyx löna sig med att syssla med bedrägerier som VW koncernen bedriver. (avgasutsläppen)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.