Det avslöjade Wolfgang Steiger, Volkswagen-koncernens chef för framtidsteknologier, nyligen vid ett besök i Stockholm.
- Det står utom allt tvivel att det kommer att behövas mer eldrift i takt med att de fossila bränslena fasas ut, sade Wolfgang Steiger.
- Enligt planerna ska tre procent, cirka 300 000, av våra bilar vara eldrivna år 2018.
- Det är ett stort steg framåt jämfört med för något år sedan då vi trodde på en procent.
"Omställningen tar tid"
Samtidigt var han tydlig med att det finns ett stort gap mellan de politiska förväntningarna på elbilarna och vad som är realistiskt att genomföra:
- Tittar man på de politiska målsättningarna i flera länder världen över så skulle det handla om en årlig produktion av 20 miljoner elbilar år 2020.
- Det är helt orealistiskt, enligt min mening. Omställningen tar betydligt längre tid än så.
- Därför är det viktigt att vi arbetar vidare med en effektivisering av förbränningsmotorn i kombination med biobränslen och hybridisering.
Elektrisk Volkswagen Golf
Volkswagens plan för framtiden bygger på en gradvis inbyggnad av eldrift i form av hybrider, plug in-hybrider och renodlade elbilar.
2011 kommer 500 exemplar av elbilen Golf Blue-E-Motion att köras i ett stort testprogram i olika delar av världen.
Bilen har en räckvidd på mellan 10 och 15 mil och klarar en toppfart på 140 km/tim.
Ett år senare lanseras Jetta Hybrid och i augusti 2013 är det dags för Passat Hybrid.
I oktober samma år presenteras Golf i hybridutförande.
2013 ska också den lilla elbilen Volkswagen E-Up vara klar att släppas ut på marknaden.
Men redan året dessförinnan startas en småskalig tillverkning av den eldrivna sportvagnen Audi E-tron.
Diskutera: Hur populär är elbilen 2020?
Grundpris: 476 400 kr.
Tillval: Alpinepaket 0 kr (intro-kampanj), Förvaringspaket 1 000 kr, variabla nackskydd 1 800 kr. Totalt 2 800 kr.
Testbilens pris: 479 200 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 3 996 kr/år (år 1–3), 2 324 kr/år (år 4–).
Mått & vikt: L 494/B 189/H 147 cm. Tjänstevikt i.u. (ca 1 900 kg). Maxlast i.u. kg. Släpvikt 2 000 kg. Bagagevolym 565/1 680 l (VDA).
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 12 V-mildhybridsystem, 1 968 cm3. Max effekt 204 hk vid 3 750–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 7-stegad dubbelkopplingslåda.
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 163 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 117 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 241 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s (fabriks-uppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbertyg: 5
ViB:s Ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.