Tommy Wahlström befinner sig just nu i Genève som en av Vi Bilägares utsända på bilsalongen, där han har fått chansen att provköra nya supersnåla Volkswagen XL1. Bilen ska klara en förbrukning på så lite som 0,9 liter per 100 kilometer, något som gör den till tidernas snålaste produktionsbil.
– Volkswagen kallar det här för sitt Formel 1. Istället för att vara med i Formel 1 så bygger de världens snålaste bil, säger Tommy Wahlström.
– Det här en tvåsitsig bil som är väldigt låg och väldigt speciell.
Hur är den att köra?
– Det är en plug-in hybrid och dieseln sitter precis bakom örat, så det känns som om någonting går sönder varje gång man gasar på lite.
– Stolarna är inte bekväma. De är byggda i lättviktigt material, allt är gjort för att bilen ska kunna vara så snål som möjligt. Man har video istället för backspeglar, allt är specialbyggt!
Märker du av att den har låg förbrukning?
– Vi har nästan bara kört på el eftersom den var laddad från början. När man gasar upp så går dieseln igång. Vi har en mätare som visar 0,23 liter på tio mil, men jag vet inte hur representativt det är.
Vad tycker du annars om bilen?
– Den ser väldigt häftig ut! Små barn som är ute och går med sina föräldrar tycker också att den är väldigt häftig. Vi kör mellan Lousanne och Genève, genom flera byar, och blir begapade där vi åker fram.
Vad kostar den?
– Volkswagen har byggt 250 exemplar och säger inte vad den kostar. Troligtvis är den väl så dyr att det inte går att prata om det.
– Den här bilen ska inte bli massproducerad, utan Volkswagen säger att man testar teknik och har tagit idéer från den till kommande modeller. Har man sett bilder på den så ser man att den är extrem på alla sätt, men den kanske ger en fingervisning om vad som komma skall.
Missa inte galleriet med alla bilder på Volkswagen XL1. Klicka på bilden till höger!
Läs hela provkörningen av Volkswagen XL1 i nummer 5/2013 av Vi Bilägare, som finns ute i handeln den 2 april.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen XL1?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.