Minns du Volkswagen XL1? Bilen är den snålaste som någonsin producerats för försäljning, då den stoltserar med en bränsleåtgång på 0,9 liter per 100 kilometer. Bilen har specialutvecklats kompromisslöst för att vara så snål som möjligt. Det fick Vi Bilägares testförare Tommy Wahlström att beskriva bilen som obekväm när han provkörde den i våras.
Nu kommer det snåla bygget som sportbil med modellnamnet XL Sport, avslöjade Volkswagens styrelseledamot Ferdinand Piëch när han höll en föreläsning vid Wiens tekniska universitet.
XL1 blir sportbil genom att man stoppar in en motor från sportmotorcykeln Ducati Paginale, vilket ska göra bilen till ett kraftpaket som kan köras på bana. Motorn är på 1,2 liter och ger 190 hästkrafter och 123 newtonmeter i vridmoment. Bilen blir dessutom lättare än originalets 795 kilo.
Bilen ska framför allt vara en del av Volkswagen Motorsports aktiviteter, men en begränsad upplaga för försäljning har inte uteslutits.
Diskutera: Hur ser du på att Volkswagen XL1 blir sportbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite grann som att man tager vad man haver. XL1 är konstruerad för att köras snålt och långsamt. Det krävs nog en hel del modifieringar...
klart att de gör en sportbil av denna så in i he..... många XL1 de har sålt hittills.
Men faller inte hela idén om man gör en sportbil på en bil som i grunden är gjord för att köras så billigt som möjligt?
Hacken, man kanske gör en sportbil som kan köras så billigt som möjligt?
Men hur är kundunderlaget?
Och är presumtiva kunder så intresserade av låg förbrukning?
Men jag tycker att det är kul med den fina Ducatimotorn man valt.
Heja Ferdinand!!
Han brukar se till så saker blir gjorda.
Bilen är lätt, styv och mycket aerodynamisk. Klart att det är en bra grund för en sportbil, "bara" lägga till en stark men lätt motor, upphängning och däck som greppar och bättre bromsar.
Lätt OCH styv är en knepig kombination. XL1 är framför allt extremt lätt och behöver säkert kompletteras med några extra balkar för att bli en styv sportbil.
Ser inga större problem med att bygga lätt och styvt - det är nog snarare en prisfråga som alltid men jag kan misstänka att priset är av underordnad betydelse i detta fallet. Sen kan jag nog hålla med om att det inte är den snyggaste bil världen skådat...:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.