Golf GTE Sport är utrustad med en 6-växlad DSG-låda med dubbla kopplingar.
På den årliga GTI-träffen för bilentusiaster i Österrikiska Wörthersee hintade Volkswagen om två nya Golf GT-modeller. Bland annat konceptet GTE Sport med 400 hästkrafter.
Golf GTE är en laddhybrid med inspiration från racingvärlden. Den ska göra 0-100 km/h på 4,3 sekunder och komma upp i toppfart runt 280 km/h.
Motorn som är en 1,6 liters turboladdad bensinare är lånad från rallybilen Polo R WRC och kombineras i GTE:n med två elmotorer. Den maximala systemeffekten blir 400 hk med ett vridmoment på 670 Nm.
Men för den som är lite lättare på gaspedalen ska bilen gå att köra utsläppsfritt upp till 50 km och med snål körning ska förbrukningen enligt körcykeln stanna på 0,2 liter per mil.
GTE är än så länge en konceptbil, men Volkswagen visade även upp GTI Clubsport som kommer att inspirera nästa års jubileumsmodell som ska börja serietillverkas lagom till att Golf GTI firar 40 år.
GTI Clubsport blir ett litet kraftpaket på 265 hästkrafter. Det ska dessutom finnas en boostfuktion som ger 10 procent mer effekt under en begränsad tid, vilket gör bilen till den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n genom tiderna.
Utseendemässigt har Volkswagen pimpat upp bilen med ny design på främre stötfångare, sidotrösklar, takspoiler och en bakre diffusor.
Diskutera: Vad tycker du om Golf GTE Sport och GTI Clubsport?
Motorn som är en 1,6 liters turboladdad bensinare är lånad från rallybilen Polo R WRC och kombineras i GTE:n med två elmotorer. Den maximala systemeffekten blir 400 hk med ett vridmoment på 670 Nm.
Men för den som är lite lättare på gaspedalen ska bilen gå att köra utsläppsfritt upp till 50 km och med snål körning ska förbrukningen enligt körcykeln stanna på 0,2 liter per mil.
GTE är än så länge en konceptbil, men Volkswagen visade även upp GTI Clubsport som kommer att inspirera nästa års jubileumsmodell som ska börja serietillverkas lagom till att Golf GTI firar 40 år.
GTI Clubsport blir ett litet kraftpaket på 265 hästkrafter. Det ska dessutom finnas en boostfuktion som ger 10 procent mer effekt under en begränsad tid, vilket gör bilen till den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n genom tiderna.
Utseendemässigt har Volkswagen pimpat upp bilen med ny design på främre stötfångare, sidotrösklar, takspoiler och en bakre diffusor.
Diskutera: Vad tycker du om Golf GTE Sport och GTI Clubsport?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är i alla fall inte lika slätstruken som en vanlig Golf.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.