I dagsläget säljs ungefär 20 olika gasbilar i Sverige. Bland annat finns Volvo V70, Ford Focus, Subaru Outback, Mercedes B-klass och Seat Leon med gasdrift.
Ny i det gänget är kombin med det långa namnet Volkswagen Golf Sportscombi TGI BlueMotion. Bilen har en 1,4-litersmotor på 110 hästkrafter som kan drivas av både gas och bensin. Gastuberna är förpackade under lastgolvet, de tar reservhjulsbaljan i anspråk men i övrigt ska de inte inkräkta på bagageutrymmet.
Som andra gasbilar får Volkswagens nya gaskombi förmånsvärdet reducerat med 40 procent, vilket gör den till ett intressant alternativ för tjänstebilsåkare. För privatpersoner är priset från 213 500 kronor. Leveranserna startar efter sommaren.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en gasbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag känner en som servar VW-produkter för kommuner och landsting, och enligt honom så är gasbilarna bara problem. Bästa gasbilen från VW är Caddy. Inte blev det bättre av att jag har åkt Taxi i Touran gas och jag minns ett samtal med föraren som på 14 000 mil fick byta toppblocket två gånger och motorn renoverad, det gick visserligen på taxiförsäkringen men hade det varit en privatbil så uschiamejsan. Motorrenoveringarna kostade mer än bilen är värd!
Har kört gasbil (Volvo S60 Bi-Fuel) i snart 10 år, och kan mycket väl tänka mig att fortsätta med det.
Jag körde gasbil redan när jag gjorde lumpen 1976, speciellt på Torsdagar efter ärtsoppan.
Hade lätt övervägt denna eller en Leon om det bara varit så att det fanns en gasmack i närheten. Att behöva åka 3 mil för att tanka känns lite sådär i dagsläget, och även fast man bor i en hyffsat normalstor stad 10 mil från Stockholm så lyser gasmackarna med sin frånvaro.
Raphael: Detta gäller de äldre gasbilarna. De som kom ut från och med 2011 och frammåt har inga problem alls har jag erfarit. De innan bland annat min 2010 års modell hade problem med gas och bensin spridarna som fick bytas, tankavstängningsventiler som pajade och sedan fukt i insuget som gjorde att bilen hackade. Men alla dessa barnsjukdomar är borta på 2011 modellen! Jag har kört 18000 mil med min gaspassat nu (2010) och kollegornas bilar (2011) har gått 9000 mil utan problem. Växellådsproblem har jag inte haft efter 18000 mil trots att jag kört så hårt det går med bilen rätt ofta.. Det är nog bara taxiförare som har problem med DSG lådorna... Byta topplock och grejor gäller nog också taxiförare, har inte hört någon som haft detta problem... Vet inte vad taxichafförerna gör med sina bilar för att behöva byta topplock osv? Men jag kan ju förstå att växellådorna inte orkar med ständig växling i stadsmiljö dygnet runt i flera år... Jag skulle helt klart rekomendera Passat 2011 eller senare för er som vill ha de som privatbilar! Även Golf TGI som kommer nu som jag precis har beställt! :)
Till alla här som hackar på DSG-7 lådorna.. Jag känner ca 10 bilförare som kört minst 12000 mil med sina Passat med DSG-7 och aldrig haft problem. Min bil har gått drygt 18000 mil nu och jag har aldrig haft problem. Kör du däremot stadskörning och kanske 10000 mil /år så skulle jag inte rekomendera DSG7 (taxi)... Jag kör ca 4000 mil/år och har belastat DSG lådan hårt utan några som helst problem...
Det har väl mest varit skadeglada-med-egna-favoritmärken och såna som "har en kompis som hört att..." som hackat på DSG-lådorna tycker jag. :)
Jag kan tänka mig att taxiföretagen skulle gilla den här. Speciellt med en DSG-7 låda... Eller inte. :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.