Vi Bilägares testchef Marianne Sterner var på plats i Wolfsburg när Volkswagen bjöd in en mindre skara journalister för att provköra en prototyp av Up GT.
Modellen är en sportigare, vassare variant av stadsbilen Up. Under huven finns en trecylindrig, turboladdad TSI-motor på 1,0 liter som utvecklar 110 hk. Det kan jämföras med enlitersmotorn på 60 eller 75 hk som erbjuds till vanliga Up.
– Den hade ett vasst humör, men den ska bara göra 0-100 km/tim på 8,5 sekunder. Så den är inte så fruktansvärt snabb, men tillräckligt för att det ska vara kul, säger Marianne Sterner som också påpekar att provkörningsbilen var en tidig prototyp.
Förutom motorn får Up GT en mer aggressiv front, nya fälgar, dubbla avgaspipor, spoiler ovanför bakrutan, GTI-inspirerad klädsel och ny instrumentering.
Volkswagen planerar att lansera Up GT under 2013.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up GT?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När kommer en riktigt snål diesel-Up - alltså en värdig arvtagare till Lupo 3L?
Ruskigt cool bil! Om jag bara kunde förlika mig med tanken att åka omkring i en sån där liten fjantbil så skulle jag nästan säga att jag vill ha en!
Lite lustigt att de plockar bort tandskyddet på GT:n. Jag trodde att man använde såna speciellt i vissa sportsammanhang.
Kul och med en körglädje som garanterat slår många tjänstehärkar med dubbla motoreffekten i den grenen! Sen kan man ju hoppas på att det kommer en riktig värsting med 1.4 l turbon som bla. sitter i Polo GT och med riktigt grovt utblås. Dessutom så måste den ju då döpas till Up Yours..
"inte så fruktansvärt snabb" ..???
Den prestandan är ruskig i den här "biltypen"...
Bilar som Aygo mfl syskon benämns ofta som pigga och körglada och de gör 0-100 på ungefär en kvart!!!
Kanske Marianne kan berätta vilken modell i storleken som är vassare?
Tycker att det är kul med denna utvecklingen med allt mindre motorer,men jag befarar att bränsleförbrukningen tyvärr inte blir lika imponerande.
0-100 på 8 sekunder är inte "snabbt" idag med någon bil. Möjligen lastbil. Men som hon skrev - det kan bli kul ändå. 0-100 gör oerhört lite i frågan om en bil är kul eller inte :p
"Roger": nu handlade inte mitt inlägg om att det finns snabbare bilar då detta är självklart,..men vilken "Microbil" är snabbare?
Reaktionen ifrån min sida var ju att artiklen tolkas som att denna prestandan i biltypen inte är något "märkvärdigt".
Vi kan bortse ifrån de bilar som jag lite snabbt kan komma på då de kvalar in runt 100.000kr vilket Up! GT inte gör: KA,Aygo,Alto,Picanto,i10 mfl
Vi kan höja ribban ett par klasser men hålla oss till en prisbild en bra bit under 200.000kr ....Vilken bil är snabbare?
Snarare vill jag ha det till att denna bilen just nu sticker ut i mängden utav traditionella småbilar,..problemet är kanske bara priset.
Blir det för högt så försvinner ju poängen lite med "snål småbil".
@ Mistro:
Fiat 500 Abarth: 135 hk som säljs för motsvarande 145 tkr. Abarth Esseesse med 160 hästar för runt 160tkr. Svenska Fiat tar dock tyvärr inte in dessa praliner :-(
"Rålle G." : Nä tyvärr gör Fiat inte mycket rätt på den Svenska marknaden vilket också speglar dess försäljning.
Den hemska hemsidan ( som de tyvärr inte är ensamma om ) gör inte heller någon glad.
500:an är dock en "livsstils bil" liksom Mini Cooper och tar också betalt därefter ...billigaste versionen kostar 135.000kr.
En Abarth skulle troligtvis kosta det dubbla.
Dock läste jag om en glad nyhet igår i nya Vib,vad gäller småbilar om en ny motor till Audi A1.
Den skulle vara attans vass och snål och bara kosta 165.000kr???
Tror det då jag ser det priset i hallarna...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.