Volkswagen Tiguan med tvålitersmotor ska dieselfixas.
Efter att Volkswagen Passat fått grönt ljus för att fixa utsläppen följer fler modeller.
För några dagar sedan gick Volkswagen ut med att dieseldrivna Passat, Eos och CC med tvålitersmotorer har fått klartecken för att åtgärda sina utsläpp av kväveoxider. Nu har tyska transportmyndiheten KBA även godkänt Tiguan och Caddy, vilket innebär att 11 535 bilar i Sverige ska in för åtgärd, vilken består i en mjukvaruuppdatering.
”KBA har tidigare gett godkännande till tekniska åtgärder för flertalet 2,0 liters TDI-motorer, en motortyp som är vanligt återkommande bland modellerna Golf, Passat och Tiguan. KBA har också gett klartecken för åtgärdande av Audi-modellerna A4, A5, A6 och Q5, alla med EA 189 2,0-liters TDI-motorer. Även för SEAT Exeo med samma motortyp löper åtgärdsarbetet enligt plan”, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.
Diskutera: Äger du en bil som ska in för åtgärd?
”KBA har tidigare gett godkännande till tekniska åtgärder för flertalet 2,0 liters TDI-motorer, en motortyp som är vanligt återkommande bland modellerna Golf, Passat och Tiguan. KBA har också gett klartecken för åtgärdande av Audi-modellerna A4, A5, A6 och Q5, alla med EA 189 2,0-liters TDI-motorer. Även för SEAT Exeo med samma motortyp löper åtgärdsarbetet enligt plan”, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.
Diskutera: Äger du en bil som ska in för åtgärd?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Praktiken är att bilarna bara drar mer bränsle och släpper ut mer CO2.
Varför inte avsluta skenmanövern?
Det bästa vore om vi kunde slippa se en massa diesel motorer i våra nya bilar. In med hybridteknik istället, el/bensin ....eller nåt i den stilen. Bygg bilarna lättare och skippa fyrhjulsdrift. Det är dags att ta tag i miljöproblemen och se till att bilarna som kommer ut är mycket mer miljövänliga och effektiva (förbrukar mindre energi).
Q7, då kan man gå hur långt som helst... SUV är onödigt, och en dålig trend. Skulle samma sak ske med tex flygplan? Gör dem tyngre och svårare att flyga för att de har högre luftmotstånd? Nä.. där råder redan sunt förnuft. Och nu har vi inte tid med tramset och en massa diesel, nu måste bilarna bli effektiva och snåla... 1/4 av alla utsläpp är ifrån transporter. Diesel är stor anledning att tex stroke ökar. Bränder i skogarna som ingen kan stoppa, inget regn så att grundvattnet sjunker....förändringarna är redan här!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.