Nästa artikel
Volkswagen Taigun – ny småsuv
Nyheter

Volkswagen Taigun – ny småsuv

Publicerad 22 oktober 2012 (uppdaterad 24 juli 2013)
Volkswagen har kastat om bokstäverna i modellnamnet Tiguan och tagit fram en ny småsuv. Här är konceptbilen Taigun.

Den lilla suven är hetare än någonsin. På Parissalongen i september visade bland annat Volvo (V40 Cross Country), Peugeot (2008), Audi (Crosslane Coupé), Chevrolet (Trax), BMW (Active Tourer) och Ford (Ecosport) nya småsuvar.

Volkswagen är inte sen att hänga på och i samband med den pågående bilsalongen i brasilianska Sao Paulo visar den tyska tillverkaren konceptbilen Taigun. Namnet är ett anagram av den större suvmodellen Tiguan, men Taigun är i själva verket baserad på lilla stadsbilen Up.

Mellan stötfångarna mäter Taigun 3,86 meter, det är 32 centimeter längre än Up. Den drivs av en turboladdad trecylindrig enlitersmotor som utvecklar 108 hästkrafter. Bilen väger 985 kilo och sprintar upp till 100 km/tim på 9,2 sekunder. Förbrukningen anges till 4,5 l/100 km.

När det gäller formgivningen har Volkswagen hämtar inspiration från fjolårets konceptbil Cross Coupé. Till de mer konceptuella dragen, som sannolikt inte återfinns på en eventuell produktionsbil, tillhör interiören och den tvådelade bakluckan.

Enligt Volkswagens utvecklingschef Ulrich Hackenberg skulle det dröja mellan två och två och ett halvt år innan en bil som Taigun kan rullas ut på marknaden. Än så länge har modellen inte fått grönt ljus för produktion, åtminstone officiellt.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Taigun?

ASTON MARTIN

Terrängegenskaper och dragkapacitet är knappast vad man förknippar sportbilsmärket Aston Martin med. Men nu har märket ändå en suv som börjar säljas nästa år under namnet DBX.



Under huven finns samma V8 med dubbelturbo som återfinns i Vantage och DB11. Effekten lär bli omkring 540 hk och 700 Nm i vridmoment. En V12-motor på 630 hk blir också aktuell och längre fram kommer också en hybridversion.



Den senare lär dock inte komma under 2020.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-23 08:36
Valpen1

Jag tror att största problemet med så kallade miljöbilar är motorstorleken och värmen i kupen. Jag undrar om så liten motor med så liten bränning kan utveckla så pass mycket värme att man klarar sig utan mössa och vantar på svenska vinterkyla.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-23 08:41
Mistro

Gillar konceptet även om man kanske förväntar sig en Diesel också samt 4WD eller varför inte en El eller Hybridversion med tanke på produktionsdatum?

#3 • Uppdaterat: 2012-10-23 09:03
Peugo

Värme kommer det nog tillräckligt med små motorer också. VW har bara varit dålig på att utnyttja den.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-23 09:13
SPARROW2

ÄNTLIGEN! - Precis så här skall en flexibel och praktisk bil för mer varierat bruk se ut - gratulerar VW!

Och naturligtvis måste den - om den skall bli klar för produktion om 1 1/2 till 2 år - också komma som/att finnas i både 2WD och 4WD upplaga och i hel-elektrisk såväl som något slags ladd-hybrid-version och/eller med extra inbyggd ladd-motor; t.ex. en Sterling-motor....

#5 • Uppdaterat: 2012-10-23 12:17
saabnisse

Strirlingmotorn kommer nog aldrig, den är på tok för dyr i utveckling och produktion.
Däremot kan den säkert komma som plug-inhybrid.

Jag gillar inte den excentriska ratten, jag hoppas att det blir en konventionell ratt i ett eventuellt serieutförande.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-23 14:14
Roy J

Helt klart rätt väg!

#7 • Uppdaterat: 2012-10-23 16:15
S-E S

Verkar vara en trevlig bil i rätt tid, men i vanlig ordning kommer den väl att kosta över 200 kr per kg om den tillverkas i Tyskland? Kanske ska VW-koncernen hitta ett billigare produktionsland och kalla den Taiwan?

#8 • Uppdaterat: 2012-10-26 17:33
Hackenbush

Jag tycker inredningen ser kall och steril ut, inte direkt inbjudande. Det blir väl så när dagens designers försöker få alla bilar att likna någon form av dataspels-rymdfarkost.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-27 22:12
PREVIA

Inga problem med att få spillvärmen att räcka till även för den mest energisnåla bilen där spillvärmen motsvarar en stor byggfläkt som körs för fullt hela tiden, bara man tar hand om spillvärmen som för en bil som har en förbrukning av 0,3 liter milen och som har en motor med en verkningsgrad på 50 % så blir ändå överskottet betydande eller ca: 10 000 Watt vilket borde räcka för att hålla värmen i bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.