Nu är Tiguans lillebror presenterad. Crossovern kommer till Sverige i början av 2018. Se fler bilder och video i artikeln.
Bokstaven ”T” i namnet anspelar på Volkswagens tidigare suvar, Tiguan och Touareg. ”Roc” kommer från engelska ordet för sten, ”Rock” och ska signaler att det här är en robust bil för terrängen.
Den är 4,234 meter lång, alltså drygt 25 centimeter kortare än Tiguan. T-Roc är enligt Volkswagen något bredare än andra liknande bilar, sett till proportion till höjden. Om man inte räknar in sidospeglarna är bilen 1,819 meter bred och 1,573 meter hög. Detta ger också T-Roc en lägre tyngdpunkt än andra suvar. Basen är som vanligt Volkswagens utdragbara MQB-platta.
Den är 4,234 meter lång, alltså drygt 25 centimeter kortare än Tiguan. T-Roc är enligt Volkswagen något bredare än andra liknande bilar, sett till proportion till höjden. Om man inte räknar in sidospeglarna är bilen 1,819 meter bred och 1,573 meter hög. Detta ger också T-Roc en lägre tyngdpunkt än andra suvar. Basen är som vanligt Volkswagens utdragbara MQB-platta.
Med fem personer i bilen får det plats 445 liter i bagageutrymmet. Fälls sätena ökar utrymmet till 1.290 liter. I förarmiljön har Volkswagens interiördesigners har fokuserat extra noga på att göra samtliga detaljer ombord så synliga och intuitiva som möjligt. Som tillval går det att få instrumenteringen helt digital. Infotainmentsystemet stödjer såväl Apple CarPlay som Android Auto och MirrorLink centreras runt en åttatums pekskärm.
Standardmonterade assistanssystem är multikollisionsbroms, aktiv filhållningsassistent, och nårområdesövervakningen Front Assist med autobroms som kan upptäcka forgängare.
I tillvalslistan för komfortsystem finns bland annat adaptiv chassireglering, elmanövrerad öppning av bakluckan och panoramaglastak.
T-Roc kommer till Sverige i början av 2018, säljstart blir redan nu i höst. Här kommer motorutbudet att bestå av tre bensinmotorer på 115, 150 eller 190 hästkrafter och två dieslar på antingen 150 eller 190 hästkrafter. 150-hästars motorn som drivs på bensin kan stänga av cylindrar när de inte används. För de starkaste motorerna på 190 hästar är fyrhjulsdrift standard, annars är bilen framhjulsdriven. Växellådan är sexväxlad manuell eller automatisk DSG-låda i sju steg. Två utrustningsversioner finns: standarden ”T-Roc” och även ett GT-utförande. Dessutom finns designpaketet R-Line. De svenska priserna är inte klara men i Tyskland siktar man på 20.000-euroklassen, alltså motsvarande något över 190.000 kronor. Det står inte om detta pris är inklusive moms eller inte.
Se fler bilder i bildspelet.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc?
Standardmonterade assistanssystem är multikollisionsbroms, aktiv filhållningsassistent, och nårområdesövervakningen Front Assist med autobroms som kan upptäcka forgängare.
I tillvalslistan för komfortsystem finns bland annat adaptiv chassireglering, elmanövrerad öppning av bakluckan och panoramaglastak.
T-Roc kommer till Sverige i början av 2018, säljstart blir redan nu i höst. Här kommer motorutbudet att bestå av tre bensinmotorer på 115, 150 eller 190 hästkrafter och två dieslar på antingen 150 eller 190 hästkrafter. 150-hästars motorn som drivs på bensin kan stänga av cylindrar när de inte används. För de starkaste motorerna på 190 hästar är fyrhjulsdrift standard, annars är bilen framhjulsdriven. Växellådan är sexväxlad manuell eller automatisk DSG-låda i sju steg. Två utrustningsversioner finns: standarden ”T-Roc” och även ett GT-utförande. Dessutom finns designpaketet R-Line. De svenska priserna är inte klara men i Tyskland siktar man på 20.000-euroklassen, alltså motsvarande något över 190.000 kronor. Det står inte om detta pris är inklusive moms eller inte.
Se fler bilder i bildspelet.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.