Vi har tidigare berättat om Volkswagens planer att bygga folkliga elbilar under familjenamnet I.D och på grunden MEB. I slutet av 2019 inleds produktionen av första batteribilen, som kommer att vara en kompakt modell, i tyska Zwickau. Här kommer 330.000 elbilar om året rulla av produktionsbandet. Dessutom siktar man på att bedriva en så koldioxidneutral tillverkningskedja som möjligt. Den energiintensiva produktionen av battericeller ska använda sig av grön energi från förnybara källor.
2022 utökas antalet elbilsbyggande fabriker, då eldrivna folkabussen Buzz börjar tillverkas i Hannover och samtidigt ställer Emden i norra Tyskland om till att bygga elektriska småbilar och sedaner från flera märken i Volkswagengruppen, där Seat och Skoda ingår.
Tillverkningslinan för Volkswagen Passat flyttas 2023 till Skodafabriken i Kvasiny, Tjeckien, där den samsas med Skoda Superb och Kodiaq. Därmed måste Skoda Karoq och Seat Ateca flytta någon annanstans, men vart de ska byggas är inte bestämt än. Volkswagengruppen letar efter en lämplig plats i Östeuropa för ändamålet.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens framtidsplaner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
LIte väl sent kan tyckas.
Låter bra, det har varit för mycket fokus på att ta fram nya SUV modeller, när tiden istället borde lagts på bättre modeller ur ett miljöperspektiv. Undrar hur långt vi kommer med batteridrivna bilar?, det återstår att se. Viktigaste nu är att se till att utsläppen sänks rejält med alla tillgängliga metoder.
@vargen, hur långt vi kommer med batteridrivna bilar?
Nästan ändra fram till laddaren, men bara nästan...:)
Batterifabriker poppar upp både här och där så den bristen byggs bort i takt med att folk vill köpa elbilar. Miljöanalyser har gjorts om och om igen och för en snittbilist är elbilen en miljövinst efter som sämst fem år när man har sämsta möjliga elmix att driva den på.
Minns miljöbilar som E85 och clean-diesel, fordonsgas ... nu gäller batteri för en period, vad kommer härnäst?
notarius - vilket tidsperspektiv man får räkna med är nog helt och hållet beroende på vilken tro man själv har så där har du nog ingen absolut sanning. Men man kommer aldrig ifrån att de lokala utsläppen vid användning av bilen är väldigt mycket lägre för eldrivet än för fossilbränsledrivet och det är ju i regel i större städer som de största effekterna av lokala utsläpp är märkbara så där skulle ju eldrivet förbättra situationen väldigt mycket. Men är man i största allmänhet negativt inställd till eldrift och älskar förbränningsmotorer så lyssnar man ju helst på vad petroleum-lobbyn skriver. Och den är oerhört stark ekonomiskt - det skall vi inte glömma. Det är ju en överlevnadsfråga för den industrin.
Gissa om elbolagen ligger i beredskap för att se till att de får sin maximala vinst vid laddning av elbilar. Tror elpriserna vid laddstationer kommer att bli "betydande", men först väntar elbolagen in att elbilsflottan blivit större.
Jag blir så trött på när ingen gör jämförelsen
mellan el och olja. Man måste ju se skillnaden för att kunna uttala sig!
Att den otroligt smutsiga oljeindustrin skulle vara bättre för miljön har jag mycket svårt att tro. Dessutom som framgår av artikeln försöker man att framställa batterierna så miljövänligt som möjligt, Tesla, Sverige och nu vw bygger miljövänliga fabriker.
Jag vet ett sätt att minska utsläppen med 30% redan idag utan stora ansträngningar. Förbjud ensam åkande till och från jobbet, det sitter en person i varje bil i bilköer i storstadsregionerna. Tänk så mycket tid och miljö vi sparar om varje bil har minst tre åkande (inkl förare). Det skulle nog inte ens existera bilköer om regeln infördes.
Notarius, elförbrukningen kommer att öka med 2,5% enligt beräkningar som gjorts,det är så lite att det inte kommer att märkas.
Däremot kanske elpriset går upp, staten måste få in skattepengar som de förlorar på bensinskatten, vilket är helt ok tycker jag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.