Volkswagen slutar med all form av motorsport som har bensin- och dieseldrivna motorer. Istället kommer tillverkaren att satsa på motorsport med eldrivna bilar.
Volkswagen har satsat hårt de senaste åren på att utveckla och sätta rekord med sin eldrivna tävlingsbil ID.R. Nu har tillverkaren också bestämt sig för att lägga ner all satsning på fossildriven motorsport och helt fokusera på eldriven sådan framöver. Volkswagens elbilsplattform MEB (Modular Electric Drive Kit) kommer att användas även inom motorsporten.
– Vi bröt ny mark med ID.R och med sina rekord runt om i världen har bilen visat vilken enorm potential eldrift har. Nu är det dags för nästa steg mot framtiden: inom motorsport satsar vi beslutsamt på elektrisk mobilitet och säger adjö till fabriksstödda åtaganden med tävlingsbilar som drivs av förbränningsmotorer. Förutom ID.R som en teknisk pionjär kommer MEB i framtiden att bli den andra produktionsrelaterade pelaren i Volkswagens motorsportprogram, säger Frank Welsch, utvecklingschef för Volkswagen.
– Elektrisk rörlighet erbjuder en enorm utvecklingspotential och i detta avseende kan motorsport vara en vägvisare: å ena sidan som ett laboratorium för utveckling av framtida produktionsbilar och å andra sidan som en övertygande marknadsföringsplattform för att inspirera människor ännu mer att välja eldrift, förklarar Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
Vad tycker du; är det här en spännande utveckling för motorsporten eller kommer du att sörja att de bensindrivna motorerna börjar försvinna från tävlingsbanorna?
– Vi bröt ny mark med ID.R och med sina rekord runt om i världen har bilen visat vilken enorm potential eldrift har. Nu är det dags för nästa steg mot framtiden: inom motorsport satsar vi beslutsamt på elektrisk mobilitet och säger adjö till fabriksstödda åtaganden med tävlingsbilar som drivs av förbränningsmotorer. Förutom ID.R som en teknisk pionjär kommer MEB i framtiden att bli den andra produktionsrelaterade pelaren i Volkswagens motorsportprogram, säger Frank Welsch, utvecklingschef för Volkswagen.
– Elektrisk rörlighet erbjuder en enorm utvecklingspotential och i detta avseende kan motorsport vara en vägvisare: å ena sidan som ett laboratorium för utveckling av framtida produktionsbilar och å andra sidan som en övertygande marknadsföringsplattform för att inspirera människor ännu mer att välja eldrift, förklarar Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
Vad tycker du; är det här en spännande utveckling för motorsporten eller kommer du att sörja att de bensindrivna motorerna börjar försvinna från tävlingsbanorna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tänker VW också sluta att transportera sina tävlingsbilar med fossilfria fordon, inklusive flygfrakt?
Om de transporterar sina bilar fossilfritt idag, varför skall de sluta med det?
VW försöker väl klimatkompensera för dieselgate skandalen..
Låg: Nu vet jag ju man inte ska mata trollen men vad egentligen är VW ett föredöme med? Vad är de ledande med? Vad har de vart först med?
Låg: Det var väl inget svar på min fråga? Att de gör bilar som inte sticker ut och därmed passar många vet jag, men du skrev att de är ett föredöme i näst intill allt, det jag ville få förklarat vad du menade med? Föredöme i vad? Vad är de ledande inom? Vad har de vart först och innovativa med? Är de ledande i sitt sätt att hantera kunder? Ledande i fusk?
Så återigen, föredöme i nästintill allt skrev du, så vad är de föredöme i för massa saker som är nästintill allt?
Sen nu verkar du mena VAG? Först skrev du VW men i nästa inlägg drog du med Audi?
Sen håller jag absolut inte med dig om upplevd kvalitet, jag har haft 2 Passater, en 10 och en 13, båda sprillans nya när jag hade dem, riktiga skitbilar, de 2 nybilar jag haft absolut kortast tid.
Hahahaa svensk avundsjuka? VW? Tror inte det är så jättemånga som är avundsjuka på en bil som det går tretton på dussinet av. Finns absolut inget som hindrar en att köpa en VW om man skulle vilja, om man har råd med motsvarande japan.
VW går upp i snåltoppen tillsammans med BMW nu. Nya Golfen har tydligen hårdvaran för alla säkerhetssystem installerad i alla bilar. Sen får man betala för att få dessa upplåsta meddels mjukvaran. Detta är då en "feature" enligt VW då ägare nummer två kan aktivera val som ägare ett kanske inte valt till. Bedrägligt jävla rövhatteri kallar jag det för. Det kommer uppstå situationer där den hårdvara som finns i bilen skulle kunnat rädda liv - men den var bakom en paywall och var därmed inte aktiverad - trots att köparen garanterat ändå fått betala för hårdvaran. Det är än värre än BMWs iTunes-spektakel.
Därmed dock inte sagt att detta beslut skulle vara felaktigt. De vinner dock inga direkta pluspoäng i min bok, då deras girighet ändå lyser igenom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.