Molnet ska hjälpa till i utvecklingen av autonoma fordon.
Biltillverkaren Volkswagen bygger tillsammans med dataföretaget Microsoft en molnbaserad plattform för självkörande mjukvara. Den ska skapas via Microsofts tjänst Azure.
Fördelen med molnbaserad plattform är att den kan hantera stora mängder data om till exempel väderförhållanden, förarbeteenden och hinder på vägen. I plattformen kommer man att kombinera verklig trafikinformation från fordon ute på vägarna och simuleringsdata.
– Vi bygger den automatiserade körplattformen med Microsoft för att förenkla våra utvecklares arbete genom en skalbar och databaserad teknisk miljö. Genom att kombinera vår omfattande expertis inom utveckling av uppkopplade körlösningar med Microsofts kunskap om moln- och mjukvaruteknik kan vi påskynda leveransen av säkra och användarvänliga mobilitetstjänster, säger Dirk Hilgenberg, vd på Volkswagens mjukvaruföretag Car.Software Organization.
Fördelen med molnbaserad plattform är att den kan hantera stora mängder data om till exempel väderförhållanden, förarbeteenden och hinder på vägen. I plattformen kommer man att kombinera verklig trafikinformation från fordon ute på vägarna och simuleringsdata.
– Vi bygger den automatiserade körplattformen med Microsoft för att förenkla våra utvecklares arbete genom en skalbar och databaserad teknisk miljö. Genom att kombinera vår omfattande expertis inom utveckling av uppkopplade körlösningar med Microsofts kunskap om moln- och mjukvaruteknik kan vi påskynda leveransen av säkra och användarvänliga mobilitetstjänster, säger Dirk Hilgenberg, vd på Volkswagens mjukvaruföretag Car.Software Organization.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om Microsoft är inblandad kommer det ofta att bli "ctrl-alt-delete" och "error"
Hur ska en självkörande bil kunna läsa av folk som går vid sidan av vägen? Man kan se barn som leker och knuffar varandra hit och dit och sänker farten och håller ut i god tid. Man kan se att vägkanten består av en snövall och de som går lätt kan halka och glida ut på vägbanan. Man kan se att hunden inte är kopplad. Man kan se att snömodden framför inte är tappad makadam. Du ser ett rådjur som springer mot vägen bakom ett buskage. Hur ska en omkörning på en smalare landsväg gå till? Klart att du inte kan ligga kvar bakom en grävmaskin som kör i 15 km/h. Du ser när föraren observerat dig och vänder sig mot dig och vinkar fram dig medans han håller extra mycket åt sidan för att du ska komma förbi. Vilken "intelligent" bil klarar det?
Självkörande bilar handla inte bara om att de kan läsa av trafikskyltar och trafikljus, se var körbanan går och kunna ta kurvor i rätt hastighet, gas och bromsa efter hastighetsbegränsning eller andra fordon, köra in i en parkeringsficka. Det handlar om så mycket mer.
Det första jag skulle önska mig av biltillverkare och mjukvaruföretagen var en blinkers som skötte sig själv på alla bilar som lagt in en destination. Bara det hade varit en utmaning för dem.
En annan märklig sak biltillverkare håller på med är funktioner som får en årsavgift med tiden. Ta kommunikationen mellan fordon som exempel. Idag finns det system som kommunicerar viktiga händelser som skett till andra fordon. Som om ett fordons antisladdsystem har reagerat på en viss plats så skickas ett meddelande till andra fordon i närheten att det kan vara halt där. Ska systemet ha en praktiskt funktion och inte bara vara en kul grej så gäller det att så många fordon som möjligt har detta. Om då bilägaran ska betala en avgift för det så kommer många som har äldre bilar strunta i avgiften och varför ska då jag som har nyare bil betala när andra bilar inte har det aktivt?
Det är på väg att hända mycket på det här området - spännande utveckling framöver.
Ett nytt "Window".
Dom seglar på molnet tillsammans.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.