Förklaringen ligger i en uppgörelse efter dieselgate.
Konsekvenserna efter att det uppdagades att Volkswagen fuskade med utsläppsiffror för tre år sedan har försatt tyska biltillverkaren Volkswagen i en smått obekväm situation. De måste nämligen finansiera en reklamkampanj i USA med fokus på elfordon – som lyfter fram konkurrenternas produkter.
I en reklamfilm som refererar till tv-serierna Jetsons och Flintstones syns förutom Volkswagens elbil e-Golf även Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, BMW i3 och Hyundai Ioniq.
I en reklamfilm som refererar till tv-serierna Jetsons och Flintstones syns förutom Volkswagens elbil e-Golf även Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, BMW i3 och Hyundai Ioniq.
Nyhetssajten Automotive News skriver att reklamkampanjen har sjösatts av Electrify America. Det är en underdivision till Volkswagen i USA och bildades för två år sedan. Verksamheten har hand om en ekonomisk satsning på två miljarder dollar som ska läggas på att skapa medvetenhet om nollutsläppsfordon bland amerikaner.
Investeringen är en del av den uppgörelse som Volkswagen gjorde med myndigheter i USA, efter att biltillverkaren 2015 erkänt att de installerat otillåten mjukvara i dieselbilar i syfte att manipulera utsläppstest.
Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?
Investeringen är en del av den uppgörelse som Volkswagen gjorde med myndigheter i USA, efter att biltillverkaren 2015 erkänt att de installerat otillåten mjukvara i dieselbilar i syfte att manipulera utsläppstest.
Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.