Nya folkabussen är här – den sjunde generationen i ordningen. Transporter T7 bygger på samma MQB-plattform som Golf, vilket borde göra att den känns mer personbilslik att köra. Det innebär också att modellen för första gången går att få som laddhybrid.
eHybrid-versionen får samma drivlina som bland annat VW Golf GTE. Det innebär ett batteri på 13 kWh, en 116 hästkrafter stark elmotor som samarbetar med en TSI-motor på 150 hästkrafter. Vid sidan av laddhybriden erbjuds också två bensindrivna modeller och en diesel.
Den lite lyxigare Multivan-versionen har precis som tidigare en mängd praktiska funktioner. Sätena är monterade på skenor i det helt plana golvet, vilket gör dem lätta att flytta omkring eller plocka ut ur bilen helt och hållet. Det utfällbara bordet med inbyggda mugghållare är också monterat i golvskenorna vilket gör att även det kan flyttas omkring i bilen.
Sittplatser finns för upp till sju personer, som alla sitter i individuella stolar. Tar man bort den tredje sätesraden ökar bagageutrymmet från 469 till 1.844 liter, och med alla säten urplockade kan man lasta 3.672 liter. Det finns även en förlängd version som i den konfigurationen sväljer mer än fyra kubikmeter.
I och med att T7 bygger på Golf-plattformen går den även att få med det mesta av utrustningen som finns i Volkswagens personbilar, inklusive förarassistanssystem, digitala instrument och en stor pekskärm.
Nya Multivan börjar säljas i Sverige kring årsskiftet 2021/2022. Priser är inte offentliga ännu men den beräknas kosta från omkring en halv miljon kronor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.