3 810 nya Volvobilar såldes i augusti. Volkswagens modeller stod för 4 674 nyregistreringar, med stjärnkandidaten Golf som intog förstaplatsen på listan som mest sålda modell i och med 2 095 sålda bilar.
Augustimånaden 2015 innebar 26 877 nybilsregistreringar. Det är en ökning med 10,7 procent jämfört med samma period i fjol och även den högsta siffran någonsin, förutom 1974, då en stundande momshöjning skapade rusning till bilhallarna.
Förutom konventionella bilar ökade antalet nyregistreringar av supermiljöbilar. I augusti registrerades 571 stycken, jämfört med 543 i augusti 2014.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
1. Volkswagen: 4 674 st
2. Volvo: 3 810 st
3. Audi: 1 879 st
4. BMW: 1 768 st
5. Kia: 1 661 st
6. Toyota: 1 401 st
7. Skoda: 1 289 st
8. Mercedes: 1 171 st
9. Renault: 1 064 st
10. Ford: 1 003 st
1. Volkswagen Golf: 2 095 st
2. Volvo V70 II: 1 304 st
3. Volkswagen Passat: 892 st
4. Volvo S/V60: 874 st
5. Volvo XC60: 787 st
6. Kia Cee’d: 757 st
7. Volkswagen Polo: 735 st
8. Volvo V40: 701 st
9. BMW 3-serie: 647 st
10. Skoda Octavia: 619 st
BIL Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är väl naturligt att Volvo säljer färre bilar nu när de höjer priserna och kallar sig premium. Omsättningen pengamässigt borde vara samma som förut eller bättre om de har lyckats.
Sen kan det kanske bero på att deras V70, som brukar vara modellen som ligger i topp, börjar bli till åren.
Det som jag tycker är intressant med listan är att VW Golf gått om 2 större bilar såsom Passat och Volvo, måste vara ett trendbrott att en mindre bil ligger på topp.
En annan anledning kan också vara att VAG fokuserar rätt hårt på privatleasing, tror dom snott åt sig sig rätt mkt kunder med denna typ av finansiering.
Att se Kia Ceed på listan är lite kul, normalt så brukar det mest vara tyskt och svenskt.
Sen har ju Golf vuxit rejält, ja det gäller ju de flesta i den klassen.
Golf är den vanligaste bilen hos kommun och landsting, finns ingen bil som är lika vanlig som Golf. Står Golfar utanför var och vartannat ålderdomshem och kommunala bolag. Även Golfar utanför egna-hem-boende för äldre och funktionshindrade, och utanför HBV-hem för ungdomar. Vanligaste färgen är vit. Många vita Golfar som åker omkring med hemtjänstpersonal för äldre. Golf är den typiska landstingsbilen, den dominerar helt marknaden.
Gällande privatleasing så satsar alla märken på det, inte bara Volkswagen. Det är hårdkampanjande av det nu hos alla. Renault kör hårt där exempelvis. Men privatleasing är inte en grej för alla för det är rätt hårda regler kopplade till det. Det är ju ändå en bil som man i praktiken hyr. Om man har hund eller andra djur i bilen eller om bilen bedöms som utsatt för "onormalt slitage" (lackskador, parkeringsskador, för många stenskott) så får man betala för sanering och reparation för att återställa bilen i nyskick. Privatleasing må vara ekonomiskt lockande, men de tuffa reglerna gör att det iaf inte är något för mig som bor på landsbygden med grusvägar och så vidare.
Tio-i-topp-listan domineras solklart av företagsbilar, inte av privatköp. Många bilar är dessutom lagerbilar som registreras utan att de är sålda, det är bilfirmorna som registrerar in dem. Listan gäller alltså inte *sålda bilar*, utan det är *nyregistreringsstatistik*. Bilar som en bilfirma har registrerat in och har i lager, finns med i listan - fast den inte är såld.
Det är rätt dåligt gjort av ViB att kalla det för "sålda bilar", när listan innehåller bilar som bara är köpta av bilfirman för lagerhållning... Bilarna kan ju stå kvar osålda i flera månader i lager, det är rätt vanligt faktiskt att bilar inregistreras utan att de är sålda till en kund... Så än en gång: Listan gäller nyregistreringar, inget annat.
Trist för Volvo,men många väntar nog på ersättaren till V70.
Statistiken var det..den haltar kanske,ja.
Jag fick lära mig som väldigt ung att det finns 3 olika sorters lögner: Medveten lögn, omedveten lögn och statistik.
// Krister
Det år väl inte så konstigt att VOLVO får se sig akterseglad i registreringsstatistiken av VW när man inte har ett modellutbud som kan tillfredsställa vanliga bilköpare i vettiga prisklasser. Titta på VW idag och se vilket fantastiskt modellprogram de har.
Nu har ju detta skett i augusti 3 år i rad och i september är "ordningen återställd" igen. Mer intressant blir väl att se vad som sker efter att V70 lagts ner. Kommer V90 att klara axla rollen, eller blir den för dyr? Misstänker att Golf då kan bli mera långvarig 1a!
Nu är ju VW det märke som är populärast bland privatköpare också.
Jag är inte förvånad, Volvo har missat tåget. Det går inte att sälja överdesignade bilar till överpriser hur länge som helst.
Vi har två servicebilar på firman, en 940, den har gått 39000 mil och ser inte vacker ut, men den är hel och allt fungerar och en V70 med ca 9000 mil med avsevärt högre milkostnad.
Snart måste 940 ersättas och så småningom ävev V70, men det blir knappast Volvo, det finns annat som är betydligt bättre anpassat, både när det gäller pris och utrymme.
Och det är just det! Även inbitna Volvoägare har insett att det finns andra alternativ.
Att det skulle komma en ny folkVolvo är knappast troligt, möjligen om den kunde tillverkas i Kina, men även då riskerar den att bli för dyr och kommer förmodligen att betraktas som DAF med Volvomärke en gång i tiden råkade ut för.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.