Rallyvärlden blir större. Under senare år har det bara handlat om Citroën och Ford i den stora VM-klassen, men från och med nu finns också BMW-ägda Mini (Countryman) med i bilden, och från och med år 2013 också Volkswagen (Polo R WRC).
Volkswagen presenterade sitt koncept i samband med det pågående VM-rallyt på Sardinien. VW:s tävlingsframgångar i Dakarrallyt, tre raka segar, ligger bakom nysatsningen på rally-VM.
Här gäller förstås helt andra bilar, motoreffekt på maximalt 1,6 liter med turboladdning och direktinsprutning. Och för Volkswagen passar lilla Polo perfekt in i sammanhanget. Ford kör numera med Fiesta WRC och Citroën med DS3 R3.
– ”Downsizing”, bränsleeffektivitet och tillförlitlighet är de högsta prioriteringen för våra kunder, säger Dr. Ulrich Hackenberg, ansvarig för utveckling inom Volkswagen AG:s ledningsgrupp. Timingen att debutera i WRC är optimal för Volkswagen.
Solberg bakom ratten?
Några förare har ännu inte namngivits, men norrmannen Petter Solberg finns redan med i spekulationerna. Solberg har under de senaste säsongerna tävlat i privat regi för Citroën.
PG Andersson och Skoda-rattande Patrik Sandell är de svenskar som ligger närmast till för fabrikskontrakt, men för Sandells del kan tyvärr VW:s inträde i VM innebära att Skoda – inom samma koncern – inte fullföljer sin satsning mot den stora VM-klassen.
Diskutera: Blir rally-VM mer intressant med Volkswagen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har sneglat lite på en polo gti, men en polo r hade inte heller vart fel =)
Blir väl ett nytt fiasko för VW koncernen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.