Volkswagen ska behålla alla sina 12 märken, försäkrar vd:n Matthias Müller.
Vd:n Matthias Müller vill behålla alla 12 märken i koncernen.
På en presskonferens igår slog Volkswagens vd Matthias Müller fast att man inte planerar att sälja av någon del av koncernen. Tidigare har det spekulerats i om lastbilstillverkaren Scania som ägs av Volkswagen skulle vara aktuell för försäljning för att klara pågående ekonomiska kris till följd av utsläppsskandalen.
– Även om situationen är allvarlig kommer inte företaget att falla i bitar på grund av detta, sa Müller på presskonferensen.
Volkswagen släppte idag siffror om att den globala försäljningen av deras kärnmärke gick ner med 2,4 procent i november jämfört med ett år tidigare. Totalt har försäljningen av Volkswagenbilar minskat med 4,5 procent under 2015.
– Även om situationen är allvarlig kommer inte företaget att falla i bitar på grund av detta, sa Müller på presskonferensen.
Volkswagen släppte idag siffror om att den globala försäljningen av deras kärnmärke gick ner med 2,4 procent i november jämfört med ett år tidigare. Totalt har försäljningen av Volkswagenbilar minskat med 4,5 procent under 2015.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det?
Man kan kolla i historiska data om "vad händer med företag som har miljarder i förlust och minskad inkomst/försäljningen?"
Där bli ingen panik, men man kan spekulera om sociala effekterna hos företag, till exempel, personnallen kommer att tappa motiveringen och fly. Management kan försöka introducera reorganisering och besparingar men detta kan göra läge värre. Att behålla nyckel ingenjörer ingen kommer att höja deras lön.
Nästan så man börjar tro att hela avgasskandalen är en kupp, sällan eller aldrig ett bilföretag fått så mycket gratisreklam. Syns varje dag i media numera.
Plus alla kommentarer också ;-)
Kan inte säga att jag beundrar detta företag.
Men om dess kunder känt sig så grundlurade så borde de rimligen övergett VW, men så är uppenbarligen inte fallet.
Tror att hos allmänheten så är detta ingen stor sak egentligen, bilarna i sig blir ju inte sämre för att de släpper ut mer föroreningar i verkligheten än på papperet.
En stor sak verkar det dock vara för VW:s antagonister som innerligt hoppats på ett större ras...
Varför inte bara acceptera att koncernen påkommits med fingrarna i syltburken och fått ett rapp över fingrarna som straff.
Måste hela handen huggas av innan full belåtenhet uppnåtts?
VW tar sig ur detta oavsett vad VW-hatarna tror. Det kommer att kosta mycket pengar och tid men detta kommer snart att vara glömt.
Hackenbush, alla som inte älskar VW, hatar VW.
Either you are with us or against us. ;)
Skämt å sido, SVD är i sin senaste artikel inne på att detta var det bästa som kunde hända VW. Nu kan man bygga om hela företaget och bättre anpassa det för dom utmaningar som kommer framöver.
Så jag tycker detta ska ses som en stor möjlighet för VW. Men jag ser det också som ett bra uppvaknade för hela bilbranschen, men kanske särskilt inom EU. Det väcker frågor om dieselutsläpp, miljöbilsklassning, skatter men också om vilken riktning man ska ha framöver när det gäller miljöarbetet.
Jag tycker också man bör även mer kritiskt skulle diskutera om CO2 verkligen är ett så stort problem för miljön som sägs särskilt från svensk media. Jag kan tycka att det fokuset är väl ensidigt och att det finns mycket annat miljöarbete eller åtgärder som riskerar att tappa fokus. Samtidigt är det inte fel om bilarna blir bränsleeffektivare så det är inte svartvitt.
Vad jag tycker är självklart är dock är att bilparken måste bli renare och släppa ut mindre med gifter. Just lite äldre dieslefordon är ett problem generellt och jag skulle gärna se att man snabbade på utfasningen av dessa. Gäller för den delen även bussar och lastbilar.
Jag är förvånad att det finns folk som stöder ett så USELT företag som VW
genom att köpa dessa undermåliga bilar.
Bra synpunkter Vidstige. Håller med dig.
Shogun. Så vitt jag vet så finns det inte ett enda fall av cancer hos enskild som man kan härleda till NOx.
Säger inte att det är ofarligt men att få vardagspanik tycker jag inte man behöver få. Media kommer med larmrapport efter larmrapport och tutar i folk vad som helst. Är det inte livsfarligt med chips så är det något annat. Snart är det livsfarligt att andas friskluften.
Så nej, utsläppsskandalen kommer inte få folk att sluta köpa VW.
Som jag förstår det med utsläppen är det som är farligast för människans hälsa dom luftburna nanopartiklarna. Dessa farligaste partiklar tror man renas mest bort i dom nya euro 6 dieslarna med SCR-rening och AdBlue som sägs kunna ta bort detta upp till 99%, därför ska det komma till bensinmotorerna också som man även kan misstänka möjligen släppa ut mycket mer än dom nya dieslarna.
Det är vad man misstänker och tror, inte sanningen exakt vilket man vet för lite om på grund av att det tydligen är väldigt svårt att upptäcka och mäta dessa partiklar än så länge.
Det är så långt jag kommit i mina efterforskningar om detta. Om det är rätt el. fel vet jag inte, men tror man ska vänta med att döma det ena el. andra bränslet, som tycks vara skit båda delar förutom att det driver våra bilar.
Troligtvis har Shogun mer vetenskapliga exakta fakta att komma med eftersom han hela tiden tjatar om NOx, även om han hittills inte kunnat presentera nåt av värde.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.