
Volkswagen har byggt det sista exemplaret av e-Golf, den eldrivna versionen av förra generationen Golf. Den ersätts av nya elbilen ID 3.
Till skillnad från ID 3, som bygger på en helt ny plattform för elbilar, baserades e-Golf helt på Golf med förbränningsmotor. e-Golf har byggts i två VW-fabriker – Dresden och Wolfsburg – och totalt byggdes 145 561 bilar.
”e-Golf skulle läggas ned tidigare i år, men tack vare rejäla elbilsrabatter hölls den vid liv fram till jul”

Volkswagens fabrik i Dresden byggdes från början för att tillverka lyxbilen Phaeton. Nu stängs den i tre veckor för att ställa om till produktion av elbilen ID 3.
Den imponerande glasfabriken i Dresden heter Gläserne Manufaktur och byggdes från början för att tillverka lyxbilen Phaeton, men blir nu ansvarig för att bygga ID 3.
Volkswagen e-Golf uppdaterades med åren och fick bland annat längre räckvidd men den kritiserades också för långsam snabbladdning. Modellen skulle egentligen läggas ned tidigare i år, men när Tyskland införde rejäla elbilsrabatter för att få igång försäljningen under coronapandemin valde Volkswagen att hålla liv i produktionen fram till jul.
Läs också: Högtryck för elbilar: Nu får Volkswagen e-Golf leva vidare


Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.