Volkswagen ska införa en viktig nyhet som kommer påverka hur alla framtida modeller fungerar. Bilarna ska börja dela data med varandra på samma sätt som hos Tesla.
Tanken är att bygga ett så kallat neuronnät – ett självlärande system med miljontals bilar som bidrar med information om exempelvis vägar, hastighetsgränser och faror på vägarna.
På så sätt ska bilens assistanssystem som exempelvis adaptiv farthållare ”lära sig” och bli bättre med tiden. Tesla har samma idé med Autopilotsystemet.
– Vi ska göra självkörande bilar tillgängliga för många, sa Ralf Brandstätter, chef för Volkswagen, på ett digitalt event under fredagen.
Mer självkörande med tiden
Volkswagens system blir i första skedet självkörande på ”nivå 2+” på den så kallade SAE-skalan. Det innebär att bilen kan ta över vissa moment i körningen under vissa förhållanden, men att föraren fortfarande måste vara aktiv.
Senare ska systemet bli självkörande på nivå 4, då bilen kan köra själv under vissa förutsättningar utan att föraren behöver ha uppmärksamheten på vägen och där bilen inte ens behöver ha ratt eller pedaler.
”Vi måste bli bäst inom alla grenar, och vi antar utmaningen”
”Bäst inom alla grenar”
Att bygga den här typen av system kräver enorma resurser och att den tyska jättekoncernen dessutom ändrar fokus från hårdvara till mjukvara. Volkswagen siktar på att bli världsledande på elbilar.
– Vi måste bli bäst inom alla grenar, och vi antar utmaningen, säger Ralf Brandstätter.
• Ett artificiellt neuronnät är en självlärande algoritm som blir bättre och som kan hjälpa till att dra slutsatser ju mer data den ”matas” med.
• Tanken är att samla in stora mängder data från alla uppkopplade VW-bilar på vägarna för att systemet ska lära sig hur vägarna ser ut, vilken hastighetsgräns som gäller och om det finns någon fara på vägen.
• Ett neuronnätverk kan användas för så kallad datautvinning, som kan hitta mönster, samband och trender i extremt stora datamängder.
• Bilarna bidrar med data till en molntjänst. Beräkningarna sker inte i bilen utan centralt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.