Under april registrerades inte mindre än 43 175 nya Volkswagen Golf i Europa, det är en ökning på 17,9 procent jämfört med samma månad i fjol och 16 823 fler än den näst mest modellen, Renault Clio, som noterar 26 352 registreringar.
Den franska småbilen, som lanserades i ny generation i slutet av 2012, tycks ha fått upp farten. Ökningen i april uppgick till 29 procent och hittills i år har försäljningen förbättrats med 17,1 procent, jämfört med Golf som backat 2,4 procent.
Bland de tio främsta på topplistan över märken noterar Mercedes den största ökningen i april, plus 11,5 procent. Citroën tappar i sin tur mest, minus 12,5 procent.
Totalt ökade nyregistreringarna i Europa med två procent. Ökningen kan delvis förklaras med att april månad i år hade två färre helgdagar jämfört med 2012.
Diskutera: Vad tycker du om topplistorna?
GRUNDPRIS: 309 300 KR
MILKOSTNAD: 38,24 kr
KÖRKÄNSLA: 3/5
EKONOMI: 2/5
KOMFORT: 3/5
SÄKERHET: 5/5
MILJÖ: 3/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte konstigt att Golf säljer bäst. Det är en bil som inte sticker ut eller är överdesignad utan en enkel bil som är bra på allt den utger sig för att vara.
En väldigt vettig körglad småbil som har hyfsat med plats och håller hög kvalitet.
Vi kan konstatera att den nya generationen av Clion har blivit en succé bland köparna. En fräck formgivning, en tydlig exteriör och interiör designmässigt som kör på en egen linje är uppskattad. Även Peugeot 208 går väldigt bra i Europa, och det kan inte enbart vara den franska eller de sydeuropeiska marknaderna som drar då Sydeuropa fortfarande faller försäljningsmässigt. Detta visar styrkan i de nya franska småbilarna att de håller en hög och bra fart i försäljningen trots att deras traditionella marknader och köpgrupper håller i pengarna och inte längre köper bilar. Då är det försäljningen på de andra marknaderna som ökar.
Man kan nog tänka sig att det är den nya generationen Golf som nu slår igenom.
Som Hackenbush säger: en vettig bil helt enkelt.
Över hälften (23.000) av alla Golf såldes i Tyskland. Intressant nog visar det sig att i Tyskland är det bara 36% av Golfarna som köps privat, lite förvånande tycker jag. Att Dacia Sandero ligger på 92% privat är förstås ingen högoddsare...
Inte heller att Clio säljs dåligt där, dock bästa utländska bil.
Ja tyskarna verkar helt klart gilla nya Clion. Carlos Ghosn arbete bär helt enkelt frukt, sedan vet jag inte om det är sant att han verkligen slog näven i bordet och röt åt sina medarbetare - som Teknikens Värld påstår i sitt begagnattest av Mégane III... :) Men oavsett hur han i praktiken införde strukturella förändringar och en genomgående och hög kvalitet, så tas det emot allt bättre och tydligare av marknaden ju mer marknaden kommer lägga märke till att Renault helt klart kämpar väldigt seriöst på att återta platsen som en av Europas allra största och populäraste biltillverkare.
Jag personligen tycker att det är intressant att den nya modellen har tagits emot så väl av marknaden, med tanke på att den är mer utstuderat formgiven än den tidigare. I småbilssegmentet är det därmed ingen nackdel att våga sticka ut. Möjligen har man mer önskan om mer anonym design i lilla mellanklassen där Golf säljer bäst f n.
Golf är en alldeles utmärkt bil och helt enkelt originalet i klassen. Nästa nya mindre bil hos oss blir en Golf eller möjligen en Polo.
Nog är Clio fräckt formgiven, och det verkar gillas.
Fara dock att man tröttnar fortare på så modern design.
Jag gillar nya Citroen C3 i denna klassen.
Inte lika utstuderad, men väl så fin och trevlig.
ViB: Det börjar bli dags att testa denna bilklassen !
Polo är nog en hemsk bil, den borde förnyas så fort som möjligt. I många test kommer den långt nere i fälten, så klart vissa tyska test har den som nr 1 fastän dom inte hittar några bra sidor med den. Ta absolut en Golf i stället om det nu måste vara tyskt! Hoppas nästa nya Golf hade däckbullret fixat en gång för alla för det har inte den nyaste och hoppas dom försöker lite mera med interiören som inte riktigt ser ut som den ska år 2013 tycker jag, borde använda bättre material även i dom billigaste alternativen. Väljer man "allt" till Golffen så blir priset skrattretande högt om man jämför med det vad man får? I den prisklassen finns massor av bättre alternativ att välja. Hoppas den nästa nya Golffen har mer körglädje än den som kom nu, såklart finns GTI men nog borde man ha fått bilen körgladare annars också?
Peugo: där håller jag inte med dig. Polo brukar väl placera sig bra i de flesta jämförelser? En vettig småbil, typ.
Kanske inte det roligaste alternativet, kanske inte bäst i någon gren, men oförarglig och vettig utan riktiga svagheter.
Eftersom jag är en av dom som sett till att Golfen fortfarande är ohotad etta på försäljningstoppen kanske det vore på sin plats med lite info:
1. Bästa bil i klassen!
2. Konkurrenter? Vardå?
3. Innan jag köpte denna bil så trodde jag faktiskt inte att man kunde bygga så här bra bilar till det priset. Men fel hade jag.
4. Det heter Golf-klassen av en enda anledning.
Peter E, LOL! Bra att det finns frälsta "on the other side" också! :)
Viktigast är ändå att du är nöjd över ditt val! Njut av bilen, vad jag, och andra, än säger! ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.