Volkswagen Golf kan i sina olika utföranden vara allt mellan bränslesnål familjetransportör och renodlad sportbil. Nya dräparvarianten Golf R är det senare.
Jämfört med vanliga Golf är bilen sänkt med 20 millimeter och Volkswagen har försett den med svenskutvecklad fyrhjulsdrift från Haldex, ett nytt progressivt styrsystem och ett antisladdsystem som kan kopplas ur helt och hållet i ett särskilt ”Race”-läge.
Givetvis har bilen också pyntats med detaljer som ska signalera att Golf R minsann inte är en vanlig mellanmjölks-Golf. Bland annat noterar vi att strålkastarna fått en lite argare uppsyn, dubbla avgasrör, sportstolar och nya stötfångare.
Kraftkällan är en tvåliters bensinmotor som ger 300 hästkrafter, vilket är 30 fler än förra generationen Golf R. I kombination med dubbelkopplingslådan DSG avklaras sprinten 0-100 km/tim på blott 4,9 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/tim.
Volkswagen påpekar också att nya Golf R blivit upp till 18 procent snålare än sin föregångare. Med DSG-låda och stopp/start är förbrukningen 6,9 l/100 km.
Nya Golf R lanseras i Sverige i slutet av året och kommer att erbjudas med eller utan bakdörrar. Orderböckerna öppnar i oktober och då presenteras även priserna.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf R?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska bli intressant att få provköra.
JA TACK!!
Det har varit tyst om VW:s DGS-låda. Är alla problemen fixade nu? Är till exempel kineserna nöjda? De drog ju VW till skampålen på grund av lådan om inte mitt minne sviker mig, vilket det ibland gör...
villdemar, alla DSG-lådor rasar.
Det gäller att hålla isär begreppen. VAG har många olika DSG-lådor. Jag har t.ex. kört en bil som har 525 hk från VAG med DSG. Det är inte densamma låda som sitter i Passaten som användes för taxi. Mina kollegor kör Passat med DSG som inte heller är utrustade med denna låda.
En traditionell automat brukar fungera bäst i alla lägen (ifall du inte vill växla själv). Vill du däremot ha en som fungerar bästa på 0-100km/h så väljer du en dubbelkopplingslåda.
Förutom bättre acceleration går DCT-lådor även snålare och brukar växla mjukare då växlarna ligger i parallellt.
Om man inte jämför med BMW's 8-växlade automat. Snålare än manuell och växlar i alla fall mjukare och minst lika snabbt som den DSG-låda jag provade i en Audi A5.
Skulle definitivt inte ha något emot denna!
Jadå, ZF-lådan som BMW (och många andra använder) är riktigt bra. Den växlar på 200ms vilket är en klar förbättring mot hur det varit tidigare.
Men en DCT-låda växlar på runt 8ms och det märks skillnad, både på prestanda och förbrukning.
Det jag personligen gillar med DCT är att den i sportläge känns mer manuellt än en traditionell automat. Det är mer närvaro ... gasresponsen är lika omedelbar som på en manuell. Samma sak vid motorbroms.
En traditionell automat är lite mer svävande, tvekande och slirar mer på växlarna.
I komfortläge är DCT slikeslen och växlingarna sker helt obemärkligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.