Vi Bilägares testförare Håkan Bäcklund har tagit sig till franska Saint Tropez för att köra nya Volkswagen Golf Cabriolet.
– Här är det strålande sol, riktigt cabrioletväder, säger Håkan Bäcklund.
Första intrycket av bilen?
– Tidigare har Golf Cabriolet haft en del problem med buller, men så är inte fallet med den nya. Nu kan förare och passagerare småprata trots att man ligger i 130 på motorvägen. Det hade man inte trott.
– Med vindavvisare och sidorutorna uppe är det näst intill vindstilla i bilen. Tygsufletten går att fälla upp och ned på bara 9,5 sekunder. Otroligt snabbt. Och man kan göra det i farter upp till 30 km/tim. Oavsett om man har suffletten uppe eller nere ryms 250 liter i skuffen.
– Man kan också sitta två vuxna i baksätet, vilket inte är vanligt för den här biltypen.
Hur är den att köra?
– Den känns stabil på vägen, det märks att Volkswagen jobbat för att öka vridstyvheten. Till Sverige tar man in två bensinmotorer, en TSI med 122 hästar och turbo samt en TSI med 160 hästar, turbo och kompressor. Senare kan det hända att man också tar in en diesel.
– I kombination med Volkswagens sjustegade DSG-låda är motorn med 160 hästar väldigt kraftfull. Men varianten med 105 hästar, som inte kommer till Sverige, räcker till den också.
När kommer bilen till Sverige?
– Först till hösten, vilket man kan tycka är lite märkligt i vinterlandet Sverige. Därför kommer man att lansera bilen under nästa vår, så Golf Cabriolet kommer att vara ”ny” länge i Sverige.
– Man kan beställa bilen från vecka 26, med leverans i september. Den fungerar som åretruntbil men det vill till en brittsommar om man ska kunna njuta fullt ut. Exakta priser är inte klara, men den billigaste varianten kommer att kosta under 250 000 kronor.
Läs hela provkörningen av nya Volkswagen Golf Cabriolet i Vi Bilägare nummer 9/2011. Tidningen finns i butik från 14 juni.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Cabriolet?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Äntligen en liten cabriolet som inte till 100% är designad för 12-åriga kvinnor.
Kanske inte så hyperelegant med sin klossiga badtvålslook, men säkert bra för att vara en cab. (En cab är ju egentligen inte alls bra - men vem bryr sig?)
Inte en enda bild på den med cabben uppfälld, vilket fårmig att ana oråd.
Jungfrufärd med gamla lådbilen.
Det är alltid kul att försmädligt håna Volkswagen för att man kopierat Opel och med 30 km/t möjligheten att ändra taket får man här ännu ett fint tillfälle.
Det är bara att tacka och ta emot ännu ett fint argument.
Dock får man hoppas att många köper den här så länge den INTE finns med diesel, för det behövs fler bensinbilar i trafiken.
Opels värdelösa generalagent försöker ju bara kränga så många vidriga diselbilar som möjligt
Tvi för sådana typer.
Den bil som främst säljs med bensinmotor förtjänar att dyrkas som hjälte oavsett bilmärket.
Så illa har det blivit.
Konrad, flickor menar du väl hoppas jag? För du ser väl inte 12-åringar som kvinnor...? Creepy...
FLAC: Jag stavade fel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.