På bilsalongen i Tokyo premiärvisas konceptstudien Volkswagen Cross Coupé, en suv med kupéprofil. Ungefär som BMW X6 eller Range Rover Evoque. Enligt Volkswagen ska formgivningen ge en första glimt av en kommande suvmodell.
Cross Coupé bygger på en ny modulär fordonsarkitektur och är först att visas med denna plattform, som inom några år kommer att utgöra grund för flera bilar.
Modellen mäter 4 345 millimeter på längden och placeras därmed mellan Golf och Tiguan när det gäller storlek. Taket sluttar likt en kupé, överhängen är korta och hjulbasen förhållandevis lång. Inuti finns plats för fyra.
Elmotor fram och bak
Volkswagen Cross Coupé demonstrerar också ett hybridsystem med elektrisk fyrhjulsdrift. Under huven finns en turboladdad bensinmotor (150 hk, 210 Nm) och en elmotor (54 hk, 180 Nm). Den senare kan ensam eller i kombination med förbränningsmotorn driva framaxeln.
Ytterligare en elmotor (116 hk, 270 Nm) har integrerats i bakaxeln, vilket gör Cross Coupé fyrhjulsdriven via elektrisk kraftöverföring. Därmed frigörs utrymme i kardantunneln för ett batteripaket av typen litiumjon. Med enbart el som drivkraft är räckvidden 40 kilometer.
Batteriet laddas via ett 230-voltsuttag och med bromsenergi som tas tillvara av elmotorerna. Föraren kan också trycka på en knapp intill växelspaken för att ladda batteriet från förbränningsmotorn.
Den genomsnittliga förbrukningen anges till 0,27 liter/mil med ett koldioxidutsläpp på 62 gram/km. Prestandan är heller inte fy skam – 0-100 km/tim avverkas på sju sekunder blankt.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Cross Coupé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ganska snygg och med spännande teknik. Ska bli kul att se fortsättningen på den här modellen och hur man lyckas med hållbarhet och effektivitet i hybrid-drivlinan. Får vi snart se en bra CVT låda i VW bilar också? DSG känns inte som ett framtidskoncept direkt...
Riktigt snygg för att vara en conceptbil. Bra att fler biltillverkare satsar på hybrider. Jag tror inte den rena elbilen kommer att slå igenom fullt ut om man inte hittar något smart sätt att ladda bilen snabbt, exempelvis genom batteribyte.
Håller med. Snygg - påminner mycket om Infinity på utsidan och som sagt Lexus RX på insidan. Riktigt bra effekt/prestanda och utsläpp/förbrukning.
Får se om det håller i verkligheten.
Ser ut som en A1 eller nåt...
Shogun skrev: "Det är bra med hybriddrift tycker tyskar numera. Även om VW sa när Toyota presenterade Prius att diesel var framtiden och hybrider bara en fluga. Sanningen var den att tyskarna togs på sängen......men nu har man vaknat 15år efteråt. Och det är bra. Hybrid är än så länge bara i sin linda av utvecklingskapacitet.
Och elmotor i bakaxeln har ju Lexus RX400h haft sedan den kom 2003/2004. Men alla kopierar alla nuförtiden."
Anledningen till att de ljög var att tyskar inte klarar av en så avancerad sak som hybridrift. Toyota har verkligen lagt energi på det!
Ni ska bara se Toyotas nya dieselmotor! Tills Toyota är klara med sin nya dieselmotor ska de använda BMWs p g a att många europeer vill ha diesel men inte köper hybridbilar.
Snygg! Något mer åt det här hållet hade man hoppats att Q3 skulle sett ut ...
Inte mycket att invända där, inte.
Smart mittkonsol, förresten.
Den här får de gärna producera. Snart.
Urban: intressant att du hävdar Toyotas diesel, när det just är en nyhet att Toyota ska börja få BMW-dieslar från och med 2014...
Typisk trist VW-design med den gamla Granadagrillen, inte ens i närheten av läckra RangeRover!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.