Gastrycksdämparen som håller bakluckan uppe sitter inte fast som den ska. Om det vill sig illa kan kulleden i dämparens infästning lossna så att bakluckan smäller igen.
Enligt Volkswagen har felet inte orsakat några skador, men i samband med interna kvalitetskontroller har den tyska tillverkaren upptäckt flera defekta infästningar.
För att undvika framtida incidenter har Volkswagen beslutat att återkalla alla Caddy med baklucka som tillverkats mellan november 2003 och januari 2013 för att byta den aktuella infästningen. Varianten av Caddy som har sidohängda dörrar påverkas inte.
Globalt omfattas 589 000 bilar, varav 7 700 i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ännu ett exempel på en återkallning och fel hos Volkswagen trots att de genom att de spenderar mest pengar på forskning & utveckling än andra bilföretag, vi har ju som sagt i detta forum fått utbildning i att bilars kvalitet ska bedömas efter hur mycket pengar som bokförs på avdelningen för forskning och utveckling, inte efter hur bilar i praktiken fungerar. Av detta förstår vi att oavsett hur många problem som Volkswagen har i sina bilar i trafik, så har ändå Volkswagen högsta kvaliteten av alla företag eftersom de har mest pengar. Det är ju trots allt ett företags bokföring som avgör vilken bil som är bäst och inte några andra faktorer.
Eller så kan man se det som att det är rätt bra att ett företag vågar stå för att dom har problem och väljer att återkalla bilar som har över 11 år på nacken.
Det är inte för ofta vi får se återkallning på bilar i Sverige då vi inte stämmer varandra och bolag på löpande band.
Så tycker nog man ska ge dom cred för att dom inte mörkar ett problem
Anar en rätt stor bitterhet hos Raphael...
Sen är det väl trevligt om man kan få nya gasdämpare till bakluckan på en 11 år gammal bil - utan kostnad...:) Och vi har ju fått lära oss att återkallelser är för att visa omsorg om kunden....
Som jag försått det har det här med återkallelse uppstått i att man i USA inte typgodkänner bilar. I stället läggs allt ansvar för att bilen uppfyller lagar och regler på tillverkaren. Och då gäller det att vara väldigt snabb och återkalla bilarna om det visar sig att det finns någon detalj som inte är som det ska, annars bryter ju tillverkaren mot lagen.
Med tanke på det måste det ju vara så att när en bilmodell återkallas i Europa, så är det ett underkännande av den myndighet som har typgodkänt den!
Som vanligt här påstår någon "professor" att det inte har med bilens kvalitet att göra eftersom det är en tysk bil blir man förvånad...hade det stått PSA eller Renault så skulle det hagla både det ena och det andra lyssna inte på denne s.k. besserwisser!
Jag skulle nog våga gissa att det bara finns en handfull tillverkare av gastrycksdämpare, och att det inte är VW, PSA, Audi, Toyota eller DeLorean själva som tillverkar dessa.
Man skickar nog en en spec på vad man önskar och får en gasdämpare som möter de behov man kravställt från sin favorittillverkare och/eller den som har lägsta pris
I detta fallet kan vi bara spekulera i vad det beror på, kanske en dålig kravspec, tillverkarmiss eller något annat.
Men det är ju bra att tillverkaren ändå tar ett ansvar och flaggar för att något kan gå fel och åtgärdar problemet.
Men hallå, "kulleden i dämparens infästning " har alltså inte med dämparen att göra, infästningen svarar biltillverkaren för.
Återkallelsen är alltså helt på sin plats.
Lugna ner dig nu True Beliver/Shogun/Hanzzon/Leifer/Uno!
Gasdämparna ifråga sitter troligen i tiotals andra biltillverkares modeller också, och detta är en bagatell.
Dessutom brukar ju vissa hävda att återkallningar är ett tecken på kvalitet.....
Frågar mig mer - vem orkar ha en Caddy med baklucka? :P Behöver ju typ en halv parkeringsplats till bakom bilen för att öppna den :P
@saabnisse
Du har nog rätt, läser man texten så står det ju faktiskt infästningen, så kanske inte är själva dämparen det är tal om.
Att återkallning är kvalitet låter lite konstigt, det är ju snarare så att en tillverkare hittat en kvalitetsbrist och väljer att återkalla för att korrigera detta.
Visserligen för att kvaliteten på bilen ska hålla hög nivå, men att kalla återkallning för kvalitet känns skumt.
Att börja prata om "tysk" kvalitet kan man ju kanske göra om man gillar att generalisera, men tror de flesta vet om idag att biltillverkare lånar mycket komponenter av varandra.
Ta bara motorn i "tyska" Mini, som sätts ihop i England och har en motor som även återfinns i diverse franska bilmärken.
Eller när Volvo körde Audis 2,5 TDI motorer i sina första S80.
Om Motorn failierar i en Mini, ska vi då gnälla på fransk kvalitet eller tysk kvalitet?
Tror inte jag kan komma på en enda bilmodell som inte köper delar av externa parter eller har designers från olika delar av världen.
Sen att biltillverkare snålar in på vissa saker för att kunna hålla nere priser eller har olika prioritet/mål kan nog de flesta som har någon form bilintresse vara överens om.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.