Den tyska bilkoncernen har redan påbörjat återkallelsen som omfattar fordon från Volkswagen, Audi och Skoda. Bilarna är tillverkade mellan 2009 och 2012.
För Volkswagens del berörs Golf, Golf Plus, Passat, Passat CC, Tiguan, Scirocco, Eos samt Jetta. Audi A3, Skoda Octavia och Skoda Superb är också inbegripna. Alla är utrustade med den direktinsprutade TDI-motorn på 2,0 liter
Och det är just insprutningssystemet som vållar besvär – läckage kan uppstå. Inga bränder eller olyckor som orsakats av problemet har dock rapporterats.
Omkring 300 000 bilägare över hela världen ska kontaktas för att få motorns insprutning åtgärdad. Runt 5 000 bilar är sålda i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VAG kan inte tillverka bra motorer som håller och inte dricker en väldig massa olja. Sen finns undantagsfall.
Bra att VAG är så hyvens och värnar om kunden genom att ta sitt ansvar ... eller vad är det man brukar säga? :)
vorsprung durch technik säger AUDI och så är det VAGs skräp som de använder
BMW har ju också varit ökänd för att göra härliga motorer men som tyvärr inte håller. Kanske det vore dags att sluta tänka på vilket land ett bilmärke kommer ifrån då man pratar om kvalitet? Som tur har i princip alla bilar i dagen läge blivit bättre när man ser på kvaliteten fastän dom har mera elektronik i sej.
Jes_: Alla sedlar med mindre än tre nollor kallas dasspapper ;-)
Hur många bilar var det i Sverige? 5000 någonting...
Vilka TDI-motorer gäller det? Nog borde väl VAG krängt en hel del fler TDI 2.0 än så i Sverige de sista åren...
Jes_:
Oj då, vad gjorde den bland mynten?!? :)
@strudla
Hur drar du den slutsatsen? I listan över bilar som återkallas är det bara en Audi - den nu utgående Audi A3 som alla vet är baserad på Golf.
Övriga Audi har ingen motsvarighet bland VW-bilar.
Kan man inte återkalla dessa nyare VAG TDI-motorer för sina läckande turbo-aggregat på en gång?
Dessa börjar inte ovanligt vissla och läcka avgaser ut i motorutrymmet (och delvis in i kupén) genom wastgate-axlarna.
Varför inte fixa till även det så att fler ägare eller försäkringsbolag slipper bekosta dyra pengar för turbobyte pga detta?
Jes, du har ett eget foruminlägg där du är trött på att Toyota ska tas upp i trådarna av de så kallade Toyotamaffian, eller tallibaner eller vad det passar dig att kalla alla som har något positivt att säga.....
Jag kan upplysa dig om att du är den enda hittils som både tar upp japansk packning och Prius.... Du verkar vilja ha Toyotabråk i varje tråd....!
Juppe: Så du menar att de som har köpt den audi a3 och gett ~100000:- mer för emblemet istället för Golf som är samma bil menar du? det visste jag inte ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.