Efter tre år på marknaden kommer Volkswagen Arteon i ett uppdaterat utförande. De största nyheterna är att modellen kommer som kombi (”Shooting Brake”) och som laddhybrid i form av Arteon eHybrid.
Men Volkswagen lanserar ytterligare en version av Arteon, nämligen prestandamodellen Arteon R. Den finns även som Shooting Brake och får en fyrcylindrig turbomotor med 320 hästkrafter och 420 Nm. Vridmomentet är tillgängligt redan från 2 000 r/min. En sjustegad dubbelkopplingslåda är standard.
Ny fyrhjulsdrift
Modellen blir standardutrustad med ett fyrhjulsdriftssystem som har ”selektiv momentreglering”, vilket innebär att rätt mängd kraft ska skickas ut till rätt hjul vid rätt tillfälle för att maximera väggreppet och öka prestandan i kurvorna.
Beroende på körsituation riktas upp till 100 procent av drivkraften till ett hjul. Kraftfördelningen bestäms av styrvinkeln, gaspedalens position, sidoacceleration och hastighet.
– Vi har utvecklat en ny, progressiv teknik vi kallar R Performance Torque Vectoring. Det här är ett selektivt momentregleringssystem som inte bara varierar fördelningen av motordrivkraften mellan fram- och bakaxeln, utan också mellan bakhjulen. Resultatet är kördynamik på helt ny nivå, säger Jost Capito, chef för Volkswagen R.
Modellen ska börja säljas senare i år. Priserna är inte klara.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Pangande broms? Låter inte exklusivt.
Man lyckas alltså lägga in två artiklar om samma bil med 7 minuters mellanrum.... Ja, ja
Priserna låter som de blir höga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.