Den som är på väg att köpa ny bil har säkert märkt av de långa leveranstiderna som de flesta märken dras med, och som framför allt beror på brist på halvledare och störningar i leveranskedjan.
Men för flera biltillverkare har ”krisen” i själva verket visat sig vara en riktig vinstmaskin. Trots att många märken tillverkat betydligt färre bilar än vanligt ökar vinsten för bland andra Mercedes, BMW och Volvo.
Hos Toyota är dock tongångarna inte riktigt lika positiva. Toyota har visserligen klarat sig relativt bra under krisperioden, men för perioden april till juni redovisar den japanska koncernen en vinst på 56 miljarder kronor – ett ras på 18 procent jämfört med samma period i fjol.
Rejält tapp
Resultatet var sämre än analytikernas förväntningar och aktien föll efter beskedet. Förutom nedstängningarna i Kina på grund av covid-19 byggdes även färre bilar på grund av översvämningar i Sydafrika.
Toyotas vinstmarginal ligger på 6,8 procent, ett rejält tapp mot 12,6 procent i fjol. Toyota sålde totalt två miljoner bilar under perioden och vinsten per bil ligger därmed på 28 000 kronor. Det är ändå bättre än exempelvis Skoda, Hyundai, Kia och VW-koncernen, och på ungefär samma nivå som för Volvo Cars.
Toyota hoppas fortfarande tillverka 10,7 miljoner bilar under räkenskapsåret som avslutas i mars 2023.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 5 augusti 2022 Det är ganska tydligt att…
- 5 augusti 2022 L. Mäkinen Visst är det så,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.