Nästa artikel
Vin ska sälja Peugeot i Kina
Nyheter

Vin ska sälja Peugeot i Kina

Publicerad 30 september 2013 (uppdaterad 1 oktober 2013)
Franska viner och parfymer. Gåvor av det här slaget ska övertyga kinesiska bilköpare om att en Peugeot eller Citroën är rätt val.

Peugeot- och Citroënhandlare i Kina har fått ett nytt vapen för att locka eventuella kunder att köpa bil. PSA-koncernens försäljare ska nu ge bort franska viner och parfymer till sina besökare, allt för att länka bilarna till annat som associeras till hemlandet.

Tanken är att skicka ett enkelt budskap till de kinesiska bilköparna: ett land som producerar så fina varor måste också producera bra bilar.

Det är livsviktigt för PSA att kineserna fattar intresse för Peugeots och Citroëns bilar. I dagsläget går koncernen back och någon större tillväxt i PSA:s försäljning syns inte på de flesta marknaderna. Senast 2015 vill man sälja majoriteten av sina bilar utanför Europa. Kina blir därför en viktig marknad, där man ska lansera premiumbilar i ett försök att utmana bland andra BMW.

En ny fabrik i Shenzen ska låta Peugeot och Citroën bygga upp till 950 000 bilar om året i Kina. Det är dubbelt så många som försäljningen i landet 2012.

Diskutera: Hur ser du på att PSA försöker locka kunder med vin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-30 18:18
Audi A5 SB

Som Shogun är inne på, så är det väl alldeles utmärkt att PSA skickar vinerna man dricker på linan till Kina! Det borde väl borga för en viss höjning av kvaliteten;-) Vad gäller parfymer har jag ingen åsikt;-)

#2 • Uppdaterat: 2013-09-30 19:22
Peter E

Räcker det inte med parfymampullerna PSA hade(har?) i vissa av sina modeller?

#3 • Uppdaterat: 2013-09-30 19:50
Raphael

Det som artikeln verkar missa, det är att PSA-gruppen i år har kraftigt ökat sin försäljning i Kina. Sedan är det intressant att artikeln menar att de "ska" lansera premiumbilar. Faktum är att PSA redan har lanserat premiumbilar och fortsätter denna lansering, premiumbilar som redan har blivit en succé. Jag talar givetvis om DS-bilarna som i Kina säljs som ett eget märke. Nu i somras så började de dessutom sätta samman DS5 i Kina, alltså inte bara importera från Frankrike. Det kan tilltala de lokala köparna med lokalt tillverkade produkter, om än med fransk flair.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-01 01:01
Roger Skagerström

Folk som dricker vin till frukost ska inte producera avancerade teknisk/mekanisk utrustning. Det gäller Frankrike, Spanien, Grekland och Italien.

;)

#5 • Uppdaterat: 2013-10-01 18:38
Peter E

Var det inte Citroen AX som hade plats för en stor flaska i varje dörr?
Det kanske är sådana som Citroen ska sälja i Kina?
Slogan: *Köp två flaskor vin o få en PremiumAX på köpet.*

#6 • Uppdaterat: 2013-10-01 19:18
Raphael

Och fördomarna haglar...
Fransk arbetsmoral är hög, i privata företag inom tjänstesektorn och serviceyrken är det vanligt att de flesta börjar samma tid på morgonen, sedan jobbar alla till lunch - lunchen kan vara upp till två timmar (det förekommer att man åker hem på lunchen och äter hemma, men här finns regionala skillnader). När man är tillbaks på jobbet vid kl 14 så jobbar man tills man är färdig för dagen, dvs det är inte som i Sverige där alla går hem vid klockan 5 även om det finns saker kvar att göra. Inom den franska industrin har man kontrollerade arbetspass.

För att förstå Frankrike kan det vara bra att känna till att de har lagstadgad 35 timmars vecka, det har möjliggjort att franska arbetare är lediga på helgerna och kan använda dem till att ta hand om hushållet. I samband med detta fick de även en extra semestervecka. Nu kanske detta låter lyxigt, men betänk att den sociala servicen från samhället inte är lika väl utbyggd i Frankrike som i Sverige - detta innebär att en större del av löntagarnas tid går åt till att serva inte bara den egna familjen utan även äldre släktingar. En intressant effekt av 35 timmarsveckan är att franska pappor har fått mer tid att umgås med sina barn och tar allt större del av hushållets skötsel, det kanske man inte tror i Sverige som gärna vill vara föredömet med pappaveckor och män som diskar medan frun kollar på TV:n.

Det är även möjligt för företag att göra avtal som innebär mer än 35 timmar i veckan, så lagen har flexibilitet.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-01 19:20
trasten

Och detta har med fransk bilförsäljning i Kina att göra??

#8 • Uppdaterat: 2013-10-01 19:25
Raphael

Har påståenden om fransmäns dryckesvanor i biltillverkningen med försäljningen i Kina att göra?

#9 • Uppdaterat: 2013-10-01 19:30
Raphael

Som svar på frågan varför PSA-gruppen har fabriker i Kina - ja det är ju för att det är en fördel att vara nära en stor marknad. PSA-gruppen har fabriker i Sydamerika också. Volvo har också fabriker i Kina, precis som VAG-gruppen och de flesta andra biltillverkare också. Audi har som framtidsplan att bygga över 700 000 bilar i Kina. Mercedes bygger en ny fabrik i Kina.

Uppenbarligen räcker inte den japanska kvaliteten till eftersom Toyota, Honda och Nissan alla har fabriker i Kina... Dock så är det mer bekymmersamt för japanska företag med tillverkning i Kina och det beror på frostiga relationer mellan Kina och Japan, det har med territoriella konflikter att göra som fortfarande pågår.

#a • Uppdaterat: 2013-10-01 19:49
Peter E

Som svar på frågan hur jag ser på PSA.s försök att locka kunder med vin...är man desperat så är man.
*Premiumbilarna* från PSA behöver alkohol för att sälja...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.