Nästa artikel
Vilda Porsche 911 GT3 RS 4,0
Nyheter

Vilda Porsche 911 GT3 RS 4,0

Publicerad 29 april 2011 (uppdaterad 2 maj 2011)
Porsche sprutar ur sig specialversioner av 911 på nuvarande generationens höst. Sist ut, kanske, är GT3 RS 4,0.

Lättviktaren och bankörningsfavoriten GT3 RS har blivit en stor försäljningsframgång för Porsche. Men marknaden är inte mättad, det finns utrymme för en ännu ettrigare specialversion. 911 GT3 RS 4,0 har som namnet avslöjar från motor uppborrad från 3,8 till 4,0 – vilket är samma cylindervolym som på tävlingsbilen GT3 RSR. Från denna bil har man också tagit vevaxeln och vevstakarna i titan.

Den största motorn någonsin i en 911 har en litereffekt på 125 hk/liter. Max effekten är alltså 500 hk vid 8 250 r/min, medan GT3 RS 3,8 levererar 450 hk. 

Nykomlingen gör 0-100 km/tim tar 3,9 sekunder och 200 km/tim nås på knappt 12 sekunder. 911 GT3 RS 4,0 har lättviktsdetaljer som skalstolar, huv och framskärmar tillverkade i kolfiber, bakrutor av plast och extra tunna mattor. Fulltankad väger bilen 1 360 kg. Det ger ett vikt/effektförhållande på 2,72 kg/hk och GT3 RS 4,0 kryper därmed under tre kilo per hästkraft.

Bilen levereras enbart vitlackad och med böjda sidolister framför framhjulen, så kallade ”flics” som för första monteras på en serietillverkad Porsche.

Serietillverkade föresten, det blir bara 600 exemplar av GT3 RS 4,0. De lär gå åt i ett nafs trots prislappen, i Sverige 1 759 000 kronor.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-29 21:41
Nithin

Alla tillverkare kan och skulle tjäna pengar på att göra tokstrippade "ungdoms" modeller...

Alla har inte 1,8 miljoner för en leksaksbil.

Renault har varit nära men nu har även dem gått vilse...

Lätt lätt utan alla onödiga finesser och med en motor som är lite vässad.

Idag är alla så fruktansvärt rädda för en flopp..
Så det är säkrast att göra det man alltid gjort, men lite lite bättre på sånt som eg. inte betyder något!?

#2 • Uppdaterat: 2011-04-29 21:55
Roger Skagerström

Stilren. Men ja det börjar bli väldans många varianter av 911 nu :p

#3 • Uppdaterat: 2011-05-01 14:14
Storknut (ej verifierad)

Om man hade pengar osv vore detta verkligen en drömbil att "cruisa" med. Men som någon tidigare skrev alla har tyvärr inte 1,8 mkr över att köpa en leksak för. Tyvärr... Men icke för ty, detta är en genuin sportbil!

#4 • Uppdaterat: 2011-05-02 19:49
Gert Andersson (ej verifierad)

Storknut: Vi blåblodiga har visst råd med detta.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-02 23:02
Nithin

Snål som en blå.

Har inte råd med nåe!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.