Nästa artikel
Vi skissar nästa Citroën C5
Illustration

Vi skissar nästa Citroën C5

Publicerad 31 augusti 2011 (uppdaterad 1 september 2011)
Djärva karosslinjer och spektakulär inredningsdesign är kännetecken för nya Citroën C5. Bilen lanseras i slutet av 2013 och ska i första hand utmana BMW 5-serie och Audi A6.

Citroën är på gång med en tredje generation av sin stora mellanklassmodell C5.Den nya bilen är tänkt att utmana i första hand Audi A6 och BMW:s 5-serie och det är designen som ska locka köpare.

”Tillbaka till rötterna” har varit ledordet för de franska formgivarna, som i nya C5 försöker återskapa de futuristiska karosslinjer som gjorde klassiska DS-modellen, eller Paddan som den kallades på svenska, till en stilikon. Även interiören får en rad spektakulära designlösningar.

Tekniken är däremot inte lika revolutionerande som den var i 50-talets Citroën DS. Den nya Cittran har som standard konventionell stålfjädring, medan gas/vätske-hydraulik finns som tillval.

En rad motoralternativ erbjuds, det flesta kända från nuvarande PSA-modeller (Peugeot/Citroën). Basmotorn blir en fyrcylindrig HDI-diesel på 110 hk och i toppmodellen sitter en V6-bensinare på 240 hk.

Nya Citroën C5 kommer även att säljas i en fyrhjulsdriven hybridversion där samma drivlina – diesel i kombination med en elmotor – som redan debuterat hos Peugeot kommer att användas. Citroën lanserar nästa generation av C5 i slutet av 2013. Från start kommer bilen som fyradörrars sedan och ett halvår senare gör kombin debut.

Diskutera: Vad tycker du om nya Citroën C5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Eeh..blir den typ tre meter bred som den ser ut på bilden så blir den svårsåld ;-)

#2 • Uppdaterat: 2011-08-31 12:50
saabnisse

Och en halv meter hög? :-)

#3 • Uppdaterat: 2011-08-31 12:52
saabnisse

"Tillbaka till rötterna"?
Och så levereras den som standard med konventionell stålfjädring.
En Citroën ska ha gas-hydraulisk fjädring!

#4 • Uppdaterat: 2011-08-31 15:29
hultarn

När andra generationen av C5 kom, hade den också stålfjädring som standard, och gashydraulisk som tilläggsoption. Fast, sedan insåg Citroen sitt misstag och satte samma pris för båda. Skulle tro att ett fåtal valde bort gashydraulisk fjädring.

Notera att det är Mudsam som skissat, ska bli intressant att se hur den blir i verkligheten. Citroen har ju verkligen gått framåt designmässigt.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-31 18:04
Raymond K (ej verifierad)

Så lamptrenden har redan vänt? nyss skulle lamporna vara stora och täcka hela framskärmarna. Nu skall tydligen framlamporna bara var en tunn springa i plåten.
Blir det nåt ljus av dessa?

#6 • Uppdaterat: 2011-09-01 05:55
Peugo

Lampor som sluttar och dras ut på kanterna hålls ju mycket bättre rena i praktiken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.