Kan upptäcka djur och människor intill vägen på 200 meters håll.
I fjol gick Veoneer ut med att de skulle konstruera marknadens mest avancerade värmekamera åt en global biltillverkare. Nu kommer nyheten att tekniken kommer att sitta i 2021 års upplaga av storsuven Cadillac Escalade under namnet Night Vision.
– Veoneers värmekamera, generation 4, är ett stort steg framåt vad gäller små värmekameror till fordon, då den har högre upplösning och förbättrad analys för att uppräcka gångtrafikanter och djur på vägbanan, säger Jan Carlson, koncernchef på Veoneer.
– Veoneers värmekamera, generation 4, är ett stort steg framåt vad gäller små värmekameror till fordon, då den har högre upplösning och förbättrad analys för att uppräcka gångtrafikanter och djur på vägbanan, säger Jan Carlson, koncernchef på Veoneer.
Värmekameran sitter i grillen i bilens front. Den kan täcka in ett större område bortom ljuskäglorna och upptäcka djur och människor på 200 meters håll.
Cadillac Escalade innehåller också semisjälvkörande systemet Super Cruise, som tidigare prisats i tester. Föraren behöver inte ha händerna på ratten utan kameraövervakas av bilen för att kunna se om han eller hon har uppmärksamheten på vägen. Annars varnas föraren, och om inget händer saktar bilen in och stannar.
Veoneer planerar att sprida sin värmekamera till fler tillverkare och bilmodeller efter Cadillac Escalade. I dagsläget levererar företaget komponenter och mjukvara till 11 kunder med 35 olika bilmodeller.
Svensk-amerikanska Veoneer, som är en spinoff av säkerhetsföretaget Autoliv, konstruerar förutom optiska system och radarenheter även mjukvara till självkörande bilar.
Cadillac Escalade innehåller också semisjälvkörande systemet Super Cruise, som tidigare prisats i tester. Föraren behöver inte ha händerna på ratten utan kameraövervakas av bilen för att kunna se om han eller hon har uppmärksamheten på vägen. Annars varnas föraren, och om inget händer saktar bilen in och stannar.
Veoneer planerar att sprida sin värmekamera till fler tillverkare och bilmodeller efter Cadillac Escalade. I dagsläget levererar företaget komponenter och mjukvara till 11 kunder med 35 olika bilmodeller.
Svensk-amerikanska Veoneer, som är en spinoff av säkerhetsföretaget Autoliv, konstruerar förutom optiska system och radarenheter även mjukvara till självkörande bilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.