Hyundai är en av få biltillverkare som sålt bränslecellsbilar i viss skala. De tankas med vätgas och beskrivs av förespråkarna som ett smart alternativ till batterieldrift.
Efter sju problemfria år och 8 400 mil med en Hyundai ix35 upptäckte dock en tysk bilägare att bilen plötsligt var stendöd och måste bärgas till verkstad, skriver Auto Bild.
Tyvärr har garantin gått ut och att byta ut bilens bränslecell går enligt verkstadens offert på motsvarande 1 225 000 kronor. Bara själva bränslecellen, exklusive arbete, går loss på en miljon kronor – lika mycket som en ny Audi Q8 e-tron.
Ägaren är förstås besviken och hävdar att bilen inte var klar för serieproduktion. Enligt Hyundai är det inte lönsamt att reparera bilen, men tillverkaren ska undersöka om det finns något alternativ som lindrar bördan för bilägaren.
Den här generationen av Hyundai ix35 Fuel Cell började byggas 2013 och hade plats för 5,6 kilo vätgas vilket gav en räckvidd på knappt 60 mil. Bilen ersattes senare av Hyundai Nexo med modernare teknik.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 16 augusti 2023 Inga moderna bilar kan leva…
- 16 augusti 2023 Det finns fortfarande mer än…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.