Vägarna i landet har drabbats av svåra tjälskador efter den kalla våren, något som ställer till det för trafikanterna.
Det är bland annat den kalla våren som gjort att tjälskadorna blivit extra svåra i år. Mars var kallare än på flera år i nästan hela landet och temperaturerna har skiftat kraftigt mellan minus- och plusgrader.
Trafikverket har nu bedömt att läget är så alvarligt att de går ut med en varning om att det kan uppstå stora tjälskador när det varmare vårvädret nu kommer. Tjälskadorna i vägarna uppstår när smältvattnet från snö- och issamlingar letar sig ner i asfaltsbeläggningen. När det sedan blir minusgrader expanderar vattnet och får vägen att spricka och bli ojämn.
Trafikverket har koll på temperaturskiftningarna via sina mätstationer men de är även beroende av allmänhetens tips för att kunna åtgärda skadorna så snabbt som möjligt.
Myndigheten uppskattar att reparationsarbetet kan dröja genom hela april och en bit in maj på grund av den sena våren.
Diskutera: Har du märkt av tjälskador ute på vägarna?
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Bike.se.
Trafikverket har nu bedömt att läget är så alvarligt att de går ut med en varning om att det kan uppstå stora tjälskador när det varmare vårvädret nu kommer. Tjälskadorna i vägarna uppstår när smältvattnet från snö- och issamlingar letar sig ner i asfaltsbeläggningen. När det sedan blir minusgrader expanderar vattnet och får vägen att spricka och bli ojämn.
Trafikverket har koll på temperaturskiftningarna via sina mätstationer men de är även beroende av allmänhetens tips för att kunna åtgärda skadorna så snabbt som möjligt.
Myndigheten uppskattar att reparationsarbetet kan dröja genom hela april och en bit in maj på grund av den sena våren.
Diskutera: Har du märkt av tjälskador ute på vägarna?
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Bike.se.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kunskapen om hur man anlägger och underhåller vägar har försvunnit från Trafikverket i och med att det gamla gardet av genuina vägbyggare gått i pension. Nu finns det bara kvar en massa akademiska pappvändare utan förankring i verkligheten som saknar den mesta kunskapen om hur detta med vägar, asfalt, frostsprängningar etc fungerar och som tror att det räcker med att bara lappa i.
Mattse tycker du är lite väl hård... Största anledningen till sämre vägar är minskade anslag i mångmiljardklassen till trafikverket så är det inte svårt att räkna ut att de pappersvändarna du talar om heller kan trolla med knäna. Man har kapat där man kan kapa, och nu när allt börjar rasa och falla sönder, så kommer det kosta mer för att man inte utfört underhåll. Kostnaden nu är mycket större då du måste göra om att från grunden.
Politiker kapar anslagen enbart för att de tror att det fungerar lika bra trots mindre pengar till vägunderhåll. De vet inte bättre för det finns inga tjänstemän längre som har kunskapen att tala om hur det verkligen ligger till. Det gamla gardet av kommuntjänstemän och vägbyggare kunde det här med att ryta till ordentligt uppåt i hierarkin när de såg att det inte fungerade med minskade resurser. Då lyssnade politikerna. Idag finns ingen stolthet kvar och ingen vågar ta ansvar utan fogar sig snällt in i ledet och konstaterar att "ok,blir det inga mer pengar så blir det inga mer pengar" utan att ta strid för det.
Alla vet vi vart pengarna tagit vägen, inte är det ner i vägarna svarta hål.
Många gnällare om att det var bättre förr här. Var det verkligen det, ens i den här frågan? Artikeln handlar ju om att våren kommer att vara ovanligt hård mot vägarna, inte huruvida de är bättre byggda nu eller "förr", eller om underhållet är bättre/sämre jmf med "förr". Jag skriver "förr" inom citationstecken eftersom det aldrig brukar gå att visa på när eller om det verkligen var bättre "förr".
Vägtrafikavgifterna går ju inte till våra vägar: De går till feministiska knypplingskurser. Kanske något för motormedia att bita i? :)
.
Åja..När det gamla gardet riktiga yrkesmän och trotjänare en så kallad kultur som splittades upp och ersattes med utifrån inhämtade akademiker aka karriärister aka affärsmän så kom ett system i verket som enbart handlar om att sko sig.
Det är bärigheten i vägarna som det fuskas med!
Befarandet är typ att Kalle får av scoutklubben pengar till att köpa 25öres kola till alla barnen men att han köper istället 5öres och att hans elaka gamla faster äger kiosken, ingen kollar upp saken och dem två skrattar gott hur lätt som det var att lura klubben, faster får sig en flaska rödtjut och Kalle en slickepinne för 30 kr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.