I orkanen Harveys fotspår finns hundratusentals vattenskadade bilar. Nu varnar Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, för att de defekta fordonen kan hamna i Sverige.
Hittills beräknas stormen Harvey som nyligen drabbade USA att ha förstört en halv miljon bilar i Texas, något som kan bli det dubbla när alla fordon räknats in. Detta kan jämföras med stormen Sandy som förstörde totalt 250.000 fordon och Katrina cirka 200.000.
SFVF slår larm om att många av bilarna, som står under flera meter vatten, kan hamna i Sverige på grund av oseriösa bilföretag. De löses först in av amerikanska försäkringsbolag för att sedan säljas som reservdelar i USA, eftersom det är förbjudet att sälja dem som bilar i det skicket.
– Därefter köper oseriösa företag upp dem och exporterar dem till Europa. Avslutningsvis hamnar de i Sverige där okunniga bilköpare tror att de gör ett kap när de köper bilen till ett lågt pris, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Han tipsar om att alltid undersöka upp bilhistoriken, genom att exempelvis köpa en Carfax-rapport. Ett annat gott råd är att kolla serviceboken.
Amerikanska bilförsäljarorganisationen National Automobile Dealers Association ger också tips på hur man känner igen en bil som skadats i översvämning. Bland annat bör bilens interiör och motorkammare genomsökas efter spår av vatten eller lera. Bilspekulanter ombeds göra en rostinspektion i kupén, kolla under mattor och titta efter blekta partier i stolsklädsel och dörrpaneler. De kan också titta om skruvar i mittkonsol eller instrumentbräda blivit rostiga och även kontrollera så att all elektronik fungerar som den ska.
Diskutera: Har du eller någon du känner kommit i kontakt med en mindre seriös bilimportör?
SFVF slår larm om att många av bilarna, som står under flera meter vatten, kan hamna i Sverige på grund av oseriösa bilföretag. De löses först in av amerikanska försäkringsbolag för att sedan säljas som reservdelar i USA, eftersom det är förbjudet att sälja dem som bilar i det skicket.
– Därefter köper oseriösa företag upp dem och exporterar dem till Europa. Avslutningsvis hamnar de i Sverige där okunniga bilköpare tror att de gör ett kap när de köper bilen till ett lågt pris, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Han tipsar om att alltid undersöka upp bilhistoriken, genom att exempelvis köpa en Carfax-rapport. Ett annat gott råd är att kolla serviceboken.
Amerikanska bilförsäljarorganisationen National Automobile Dealers Association ger också tips på hur man känner igen en bil som skadats i översvämning. Bland annat bör bilens interiör och motorkammare genomsökas efter spår av vatten eller lera. Bilspekulanter ombeds göra en rostinspektion i kupén, kolla under mattor och titta efter blekta partier i stolsklädsel och dörrpaneler. De kan också titta om skruvar i mittkonsol eller instrumentbräda blivit rostiga och även kontrollera så att all elektronik fungerar som den ska.
Diskutera: Har du eller någon du känner kommit i kontakt med en mindre seriös bilimportör?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jadå och att kunder gör affär med öppna ögon och att kanalerna in i Sverige äro fler än vad man tror.
Mycket för billigt är vad som gäller men att jag ska försöka att stävja lusten i min hird för att detta är banne mig en seriöst ful verksamhet.
Kommer att sälja som smör i Sverige. Vi är dåliga på att kolla upp bilar innan köp.
Det värsta är märkeshandlare som med vett och vilje säljer dessa bilar.
År 2006 var jag spekulant på en bättre begagnad andrabil och kollade upp en begagnad Mazda 6 som stod inne hos en auktoriserad återförsäljare. Carfaxrapporten avslöjade att delstaten Louisianas vägmyndighet hade avfört bilen som skrot 2005, "flood damage total loss" om jag minns formuleringen rätt, varpå den hade sålts till Litauen och sedan till Sverige. Det blev såklart ingen affär men jag tog upp Carfaxresultatet med återförsäljaren som menade att det inte är något fel på bilen, att man inte ska gå alltför mycket på vad rapporter säger och "den har ju gått igenom besiktningen"...
Illustrationsbilden är inte från USA, jag tror den är från början av juni 2016 då Frankrike drabbades av enorma oväder. Även i år i juli drabbades Frankrike, men det var ännu värre juni 2016.
Med tanke på all jävla salt man envisas med i sverige så blir ju dom här bilarna ganska bra ändå.
All denna förstörelse gynnar ju BNP och bl a bilverkstäder och bilhandlare, gnuggar händerna.
Jodå, katastrofer och krig är lönsamma!
Jag hade en amerikanare som det var ett jäkla drag i.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.