Nästa artikel
Varning för Förbifartens farliga påfarter
Nyheter

Varning för Förbifartens farliga påfarter

Publicerad 21 augusti 2014 (uppdaterad 26 augusti 2014)
En rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut varnar för felkonstruerade påfarter i kommande motorvägsbygget Förbifart Stockholm.
Motorvägsbygget Förbifart Stockholm har återigen stött på patrull när en VTI-rapport nu varnar för felkonstruerade påfarter i en av tunnlarna.

Vi har tidigara i veckan rapporterat att Vänsterpartiet JO-anmält Trafikverket i samband med den officiella starten av byggprojektet i förrgår. Nu kommer ytterligare kritik mot Trafikverket angående projektet, den här gången i en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI.

VTI har på uppdrag av Trafikverket bland annat utrett påfarterna vid den underjordiska korsning vid Vinsta och där funnit att de är felkonstruerade. Om inte påfarterna förlängs eller förändras är risken stor för kollisioner och olyckor.
– Jag är orolig för det, men den är inte byggd än och det finns många möjligheter att göra något åt det här, säger Doktor Christopher Patten på VTI till Sveriges radios Ekot.
 
Trafikverket har svarat att det scenario som VTI utgått från i sin rapport är extremt och inget som man tar hänsyn till när man planerar vägbyggen. Myndigheten kritiserar även den datasimulering av påfarten till motorvägen som ligger till grund för slutsatserna i rapporterna.  
 
Diskutera: Vad tycker du borde förbättras gällande utformningen av på- och avfarter på dagens motorvägar?

 
Källa: Sveriges radio

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-21 10:41
PREVIA

Idag trafikerar 160 000 fordon Essingeleden per dygn och det är långa köer både söder och norr om Stockholm större delen av dygnet, trafiken på E4 beräknas bli 250 000 fordon per dygn när förbifarten är klar. Redan idag sträcker sig köerna över en mil in mot Stockholm norrifrån innan man når Häggvik där förbifarten skall ta av, hur många kilometer kommer köerna vara innan man kan ta av till förbifarten om något decennium när denna förbifart skall vara färdigbyggd? Förbifarten skulle självklart ha tagit av redan innan Märsta när man kör från norr mot söder om det skulle vara någon poäng med en förbifart.
Storstockholm växer väl med ett Göteborg per år om man ser till antalet invånare så det lär inte bli kortare köer på vägarna när man bara bygger ut kollektivtrafiken med en långsam tvärbana i innerstan och en stump tunnelbana närmast stan.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-21 10:44
StefanH STHLM

Allt för många nybyggda trafiklösningar i Stockholmsområdet är för snålt tilltagna avseende bl a bredd.
T ex nya tunnlar på e18 förbi Tensta, där man borde ha lagt till minst en halvmeter.

#3 • Uppdaterat: 2014-08-21 22:37
Reverend Benny

Underbart......nästan så man vill tipsa Galenskaparna & Aftershave om material till en sketch eller film.

Trafikverket hyr in expertis i form av VTI för att utreda om dom "tänkt rätt"
När sakkunnig på VTI sedan kommer med kritik, då väljer Trafikverket att kalla scenario för extremt och ducka.
Varför bryr man sig ens om att anlita expertis om man inte klarar av kritiken eller tar till sig saker????

#4 • Uppdaterat: 2014-08-22 09:08
Kandidat

Först och främst: De fem kommentarer jag läst ovan har alla sina poänger, länge sedan jag läste ett så sunt kommentarsfält. Tummen upp på det.

Angående på och avfarter. Exempelvis på E18 mellan Norrtälje och Stockholm finns det på 2+1-delen en lösning där påfarten sedan blir en fil så man inte behöver byta fil direkt i samband med påfart utan det är bara att rulla på åt samma håll. Det skulle jag vilja se på fler ställen. Fungerar kanonbra!

#5 • Uppdaterat: 2014-08-25 08:57
Bortom

PREVIA 2014-08-21 10:41
"Storstockholm växer väl med ett Göteborg per år om man ser till antalet invånare"
Nej du, absolut inte! Det skulle innebära nästan en halv miljon invånare per år... inte ens hela landets befolkning ökar så mycket.. på ett årtionde!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.