Nästa artikel
Varnar för mopedbilar
Nyheter

Varnar för mopedbilar

Publicerad 3 september 2018 (uppdaterad 3 september 2018)
Alltfler mopedbilar är med i olyckor. Nu slår försäkringsbolag larm om att fordonstypen är riskabel.
Mopedbilar blir en allt vanligare syn i trafiken. Uppskattningsvis rullar 10.000 mopedbilar i Sverige och enligt försäkringsbolaget Ifs statistik skedde en ökning i antalet sålda moped bilar från 1.1.06 stycken 2016 till 1.838 stycken 2017. Hittills i år, mellan januari och juli 2018, har det sålts 777 stycken.

If varnar nu för att förare av mopedbilar invaggas i en falsk säkerhet av trygghet, då fordonstypen har inte alls samma krocksäkerhet som vanliga personbilar och när det smäller kan konsekvenserna bli förödande. 

– Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If. Han fortsätter:
– Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter.

Karossen på mopedbilar är byggd av aluminium och plast och säkerhetsutrustning som krockkuddar är inte obligatoriska. Krocktestorganisationen Euro NCAP gjorde 2016 ett krocktest med mopedbilar och kom fram till att segmentet har fundamentala säkerhetsproblem. 

Enligt Ifs statistik inträffade 60 vagnskador med mopedbilar 2016, för att sedan stiga till 110 året efter. Hittills i år, mellan januari och juli 2018, har det inträffat 85 vagnskador på mopedbilar. Antalet personskador har ökat från 26 2016 till 63 2017 och hittills under 2018 har 60 skador noterats. 

En mopedbil får ha en topphastighet på 45 kilometer i timmen – men får ändå köras på vägar där hastigheten är upp till 100 kilometer i timmen. För att köra en mopedbil krävs körkort med behörigheten AM, samma som för EU-moped. Det innebär enligt If en tolv timmar lång utbildning, varav fyra timmar praktisk träning.

– Vår starka rekommendation är att man inte släpper iväg sina ungdomar i en mopedbil innan man vet att de har mycket mer kött på benen än så. Körregler, trafikmärken och säkerhetstänk ska sitta i ryggmärgen på dem, säger Johan Granholm.

Diskutera: Vad tycker du om mopedbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-03 10:42
L. Mäkinen

Är de inte ungefär lika säkra som vanliga mopeder, dvs inte alls?

#2 • Uppdaterat: 2018-09-03 11:13
PREVIA

Självklart är det mycket säkrare för unga människor att som i USA få köra en riktig krocksäker bil i stället för en mopedbil med krocksäkerhet som ett trädgårdsskjul. Men i Sverige är bilbesiktningen viktigast som inte har någon påverkan på olycksstatistiken alls.
Sverige är enda nordiskt land med krav på besiktning av motorcykel i norden och
övriga länder inom EU som inte har kontrollbesiktning av MC är: Belgien, Frankrike, Malta, Irland, Grekland, Frankrike, Nederländerna och Portugal.
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-kraver-besiktning-for-MC-och-moped/

#3 • Uppdaterat: 2018-09-03 12:05
Hackenbush

Om man skall bygga in all säkerhet i mopedbilar som i vanliga personbilar så skulle mopedbilarna bli så dyra att ingen skulle köpa dem.

#4 • Uppdaterat: 2018-09-03 12:42
Styggavargen

Dyra? De skulle bli så tunga att motorn inte skull orka med lasset. Bil under 1300 kg är direkt livsfarligt att köras på våra vägar idag.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-03 12:59
107Carlsson

Förutom den obefintliga krocksäkerheten så orsakar de dessutom frustration i trafiken med den begränsade hastigheten som orsakar köer och ibland tokiga omkörningar.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-03 13:18
L. Mäkinen

Frustrationen i trafiken sitter i de andra fordonen och borde hanteras där. I mina omgivningar är det ganska vanligt med både mopedbilar och A-traktorer och jag tror det är bra för ungdomarna att kunna ta sig hemifrån utan att föräldrarna ska skjutsa dem överallt. Jag tror dessutom att de som kör den typen av fordon är mer mogna än jämnåriga när de väl hamnar i en bil med femdubbla toppfarten.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-03 13:26
K_Klabbe

Klart det finns problem med mopedbilar. Men frågan är ju vad som är alternativet? Vanlig moped är ju livsfarligt i jämförelse. Lägre körkortsålder kanske, men är en 15-åring redo att köra vilken bil som helst, med 200+km/h toppfart?

#8 • Uppdaterat: 2018-09-03 15:18
hultarn

Jag tycker det är märkligt att dessa korthus får köras i 45, medan A-traktorer som ofta är baserade på stabila 740 inte får köras i mer än 30. De senare är ju betydligt säkrare.
När besiktning infördes på A-traktorer, borde dessa också fått 45 i fartgräns. Då kanske betydligt färre lockats att göra dem olagligt snabba.
För, hur kul är det att sitta och rusa motorn i 30km/h?

#9 • Uppdaterat: 2018-09-03 16:31
bgl

Jag har i andra trådar skrivit om risker med långsamtgående fordon med maxfart på 20 till 50 km/tim som avviker för mycket nedåt från trafikrytmen.
Med såna här äggskal på hjul kan man råka ut för motsatsen. Rullar du en bit på landsväg med en skogsmaskin som har en maxfart på 25km/tim, ev bara 20, händer det att äggskalet försöker köra om! Sittande högt i en 20 tons skogsmaskin och se dessa 400kg passera nedanför med fartskillnad motsvarande maxfarten hos en snigel , samtidigt som ett möte närmar sig, är onödigt spännande!

#a • Uppdaterat: 2018-09-03 18:49
Rille_L

Undrar vilket smarto (Claes Tingvall??, EU??) Som kom på, att våra barn får ut och köra på 100 väg. Med en dödsfälla som toppar 45? Allt som behövs är: Lite dålig sikt, eller en mobiltelefon. Eller något annat mer intressant i bilen, än vägen man kör på. Så har någon ett barn mindre. Älskar verkligen alla dönickar som kommer på så smarta saker. Verkligen!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.