Mercedes har haft flera eldrivna modeller tidigare, men EQS är märkets första modell konstruerad från grunden för att vara batteridriven. Nu, nästan två år efter att konceptbilen Vison EQS visades för allmänheten på bilsalongen i Frankfurt, är skynkena borta från den produktionsfärdiga modellen.
I stället för ett event inför livepublik, som brukligt är för den här typen av presentationer, tog premiären form i en påkostad, 20 minuter lång video som sändes live på Youtube. Kändisar som James Cameron och Alicia Keys hjälpte till att driva hem budskapet om att det här är en produkt utöver det vanliga. Mercedes svenska vd Ola Källenius kallar EQS ”en elbil utan kompromisser”.
Den produktionsfärdiga bilen är inte alls lika futuristiskt slående som konceptet från 2019 – här är det i stället avskalad elegans som gäller. Karossformen känner vi däremot igen från konceptet – EQS ser inte ut som en vanlig sedan. Den har en kort ”motorhuv” där fram, en lång, svepande taklinje och korta överhäng som gör det lätt att skilja bilen från en vanlig S-klass. Till skillnad från Teslas filosofi med Model S är det tydligt att Mercedes vill att det här ska se ut som en elbil.
Mercedes lovar att bilen kan gå upp till 77 mil på en laddning
I början kommer EQS i två utföranden
Interiören, som vi sett tidigare, präglas av den enorma skärmen Mercedes kallar MBUX Hyperscreen och som löper tvärs över hela instrumentbrädan. Man kan också få en separat skärm framför passagerarsätet.
EQS kommer att börja säljas i Sverige i juni i år, med de första leveranserna i augusti. Några svenska priser är dock inte officiella, men räkna med priser en bra bit över 800.000 kronor för instegsmodellen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.