Enligt auktionshuset Bonhams kan bilen som ropas ut vara äldst av alla bilar från Vauxhall som över huvud taget finns kvar. Bilens historia sträcker sig bak till 1903 då den beställdes som en gåva till dåvarande Vauxhallchefen Percy Kidner.
Bilen fick en ny ägare året därpå och sedan har den andra ägarens familj haft bilen i sin ägo. Den användes regelbundet fram till 1920 och tillbringade sedan stora delar av 1900-talet på ett museum i London. 2001 genomfördes en större renovering.
Modellen är Vauxhall 5hp Two-seater Light Car och som namnet antyder är den tvåsitsig och drivs av en fem hästkrafter stark motor. Motorn på en liter är encylindrig och vattenkyld och kraften skickas till bakhjulen via en tvåväxlad låda med två hastigheter framåt. Backväxel infördes inte förrän 1904 års modell.
Bonhams bedömer att priset slutar inom intervallet 60 000 till 80 000 pund på auktionen den 2 november, det motsvarar mellan 643 000 och 845 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om auktionsobjektet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken fin bil! Det vore kul att ha en sådan, att ta fram soliga sommardagar - om man hade plats för den, och pengarna...
Ganska märkligt egentligen att man för 107 år sedan klarade sig med samma effekt som en gräsklippare har idag.
Jag tror att motoreffekten räcker för en bil som antagligen har sämre väghållning än en kanelbulle.
Bilen verkar ha framförts av en rorgängare då ratten tydligen ännu inte uppfunnits.
Jodå, ratten var uppfunnen sedan länge, men att det blev en "roderspak" är kanske inte så underligt om man tänker på att Vauxhall Ironworks tillverkade marinmotorer.
Men den här bilen fungerade, det skulle nog inte många av dagens bilar göra på den tidens vägar.
Ser ut som man har lyckats att spraya den beiga färgen på hjulen också?
Känns ju inte direkt seriöst ...med tanke på att man gärna föreställer sig bilen i "mint condition".
Att bilen faktiskt fungerar är ju kanske inte så konstigt med tanke på att den är väldigt enkel i sitt utförande,inte har körts på 90 år och har renoverats på vägen ...
Säkert lär även våra modernare bilar som står på museum fungera om 100 år.
Beiga färgen på däcken är ljusskiftningar genom trädkronorna så klart. Tror knappast däcken sitter på när man lackerar bilen, detta är helt klart ett proffsjobb.
Njut av en vacker bil istället för att kritisera!
Opel har inte utvecklats mycket genom åren. crister_1 hälsar och instämmer.
Uno vet som vanligt ingenting om det han skriver.
Opel har väl inget med den här artikeln att göra!
Uno vet sällan vad han skriver om. Han skriver mest på måfå.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.