Vissa kör runt med röda varningslampor tända i flera dagar.
Bara 46 procent av bilisterna väljer att åtgärda felmeddelanden direkt när de dyker upp i bilen. 19 procent fortsätter att köra med varningen tänd i två dagar ytterligare – även om den lyser rött. Det rapporterar Autocar som hänvisar till en enkätundersökning bland 2000 bilister i Storbritannien som bilförsäljaren Robins & Day gjort.
Som skäl till varför de ignorerar varningarna uppgav 40 procent att de trodde att det var fel på instrumentbelysningen, 34 procent att de var rädda för de kostnader en eventuell reparation skulle innebära och 24 procent uppgav ren och skär lathet som orsak.
"Även om det är naturligt att vara bekymrad över bilkostnader kan du drabbas av en större räkning i slutändan om du väljer att ignorera de belysta symbolerna", skriver Robins & Day.
Som skäl till varför de ignorerar varningarna uppgav 40 procent att de trodde att det var fel på instrumentbelysningen, 34 procent att de var rädda för de kostnader en eventuell reparation skulle innebära och 24 procent uppgav ren och skär lathet som orsak.
"Även om det är naturligt att vara bekymrad över bilkostnader kan du drabbas av en större räkning i slutändan om du väljer att ignorera de belysta symbolerna", skriver Robins & Day.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Beror ju lite på vad det är för fel, och sedan har i alla fall jag tappat lite respekt för felmeddelandena sedan jag köpte en VAG produkt. Har fått meddelande som ”Low oilpressure, max 4000rpm” och blivit rekommenderas av VAG verkstad att ignorera det eftersom det 99ggr av 100 är givarfel.
Att 40 procent tolkade felmeddelande som fel på instrumentbelysningen säger rätt mycket om kunskapsnivån i samhället i stort.
Med ID3 har man nya meddelanden varje dag ”krockkudde ur funktion ” eller ”fel på drivsystem uppsök verkstad” försvinner dock efter omstart
Dåligt med bjudresor hos vib nu?
Usch, jag är glad att jag inte valde I.D.3 som min första elbil. Maken till ofärdig strulapparat...
När det står "inspektion" så struntar jag i det, men om det dyker upp något annat som typ "spolarvätska" mm så åtgärdar jag det direkt. Hade det stått något med bromsarna hade jag nog låtit bärga bilen istället för att ta risken att köra till verkstaden och på vägen krocka. Min nuvarande bil har bara sagt "spolarvätska" eller något om "dags för service/inspektion".
bilister i Storbritannien
Många personer borde aldrig komma i kontakt med ett bilägande överhuvudtaget. Alltså, 40 procent tolkade felmeddelandena som fel på instrumentbelysningen ... Tänk om våra sjuksköterskor skulle tänka på samma sätt när de hanterar en kuvös eller en respirator!
Snooker: Kan finnas en anledning att det är liiiite mer utbildning på att bli sjuksköterska än att ta körkort......kanske inte en riktigt relevant jämförelse.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.