Nästa artikel
Varannan bilverkstad struntar i att svara på mejl
Nyheter

Varannan bilverkstad struntar i att svara på mejl

Publicerad 10 november 2020
Kunder som hör av sig får inget mejlsvar från hälften av bilverkstäderna i en ny undersökning.

Många biltillverkare har infört digital försäljning under coronapandemin för att hålla igång försäljningen utan risk för fysiska möten hos bilhandlaren.

Det har bland annat inneburit enorma investeringar i digital teknik och e-handelsplattformar.

Men det verkar inte som att bilverkstäderna hängt med på tåget. Enligt en ny undersökning gjord av verkstadssajten Autobutler svarar nästan varannan bilverkstad inte på mejl.

Av de bilverkstäder som svarar på mejl föreslår över 70 procent inte någon specifik tidpunkt för att boka in bilen, och 40 procent av dem tar upp till tre dagar på sig att svara.

I undersökningen ingick 1 399 bilverkstäder runt om i Sverige och den gjordes under september och oktober.

– Enkla frågor om inlämning av bil och pris för reparation får idag lov att vara obesvarade på varannan verkstad. Om inte branschen snabbt förändras, kommer bristen på digitalisering leda till att man förlorar konsumenterna till rappare aktörer med verktyg som förenklar processen för kunden, säger Jan Sturm, analyschef på Autobutler.

Läs också: Gå inte på servicemissen – så dyr är din nya bil att serva

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-11-11 09:15
Styggavargen

skarj, vart får du en skriftlig offert innan du gör en service? Du får ett pris över telefon och i bästa fall ett mail på ett ungefärligt pris det är mina erfarenheter. Det är tidsödande att sitta och skriva mail hela dagarna, det tar tid ifrån arbetet i verkstaden. Om nu jag hade haft en verkstad att jag skyltat med priserna istället så blir det inga diskussioner. I alla andra branscher är man glada över fasta priser får då kan man lura kunderna att det är dyrare än det faktiskt borde vara och timpriset kan lätt dubbleras utan att kunden måste räkna efter. Jag har tex haft målare på timtaxa och elektriker och på det sättet sparat ca 5000-9000 kr på jobbet. Ofta tar en företagare inga risker, utan dubblerar tiden för att vara säker att han inte går back på jobbet... pengar som sedan blir goa vinster.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-11 17:53
perin

Min erfarenhet är att märkesverkstäder svarar alltid medan fristående är det lite av ett lotteri om man ska få svar eller ej.

#a • Uppdaterat: 2020-11-11 18:16
fjodor

Verkar inte finnas några verkstäder som svarar på mail, många har en sida där man kan fylla i vad man vill ha fixat och få offertförslag på det. Men nåt svar får man aldrig. Verkar som dom flesta verkstäder lever kvar på 1800-talet. Är mycket smidigare om man kan ha mailkontakt istället för telefon, det minimerar risken för missförstånd och går enklare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.