Nästa artikel
Vår värsta stenskottstid är nu
Nyheter

Vår värsta stenskottstid är nu

Publicerad 4 mars 2016 (uppdaterad 4 mars 2016)
Tråkig syn som drabbat de flesta bilägare någon gång.
I mars och april får bilar betydligt fler bilar glasskador än en vanlig månad.
Det är surt när det händer. Plötsligt säger det pang och vindrutan får en spricka. Med start nu och under två månader framöver löper du störst risk att träffas av grus ute på vägarna. Enligt statistik från försäkringsbolaget If drabbades 32 procent fler bilägare av glasskador i mars jämfört med genomsnittet under året. I april var siffran 42 procent fler stenskott än snittet.

– Tiden då is och snö hunnit smälta från vägarna men gruset ännu inte sopats upp är högsäsong för stenskotten. Även små stenar blir riktiga projektiler då de skjuts iväg från däcken, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

På nyare bilar kan flygande grus orsaka mer än glasskador. Har bilen till exempel kameror som hanterar farthållare eller autobroms behöver systemen kontrolleras och ställas in efter att rutan bytts.

Vill man skydda sig helt från stenskott är förstås bästa sättet att lämna bilen hemma, men om man ändå ska ut på vägarna gäller det att hålla rejält avstånd till andra fordon. Och om skadan redan är skedd gäller det att förhindra att smuts tar sig in i sprickan och gör saken värre. En bit genomskinlig tejp kan hjälpa till med detta.
 
Diskutera: Har du drabbats av stenskott?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-03-04 20:24
Swemba

@tedsvensson, jag skulle säga att stenskott _oftast_ kommer från sidorna och mötande trafik. Tror aldrig jag fått ett riktigt stenskott från en bil som legat framför mig.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-05 10:39
VW Polo 2012

Jag fick ett stenskott i kanten mot listen och tänkte jag väntar till sommaren när allt grus är bortsopat med att byta ruta. Men se det skulle jag inte gjort, för vad jag inte såg var att det läckte in vatten i taket, så nu kör jag med fula smuttsringar i innertaket. Men rutan är naturligtvis bytt.

#a • Uppdaterat: 2016-03-04 10:15
milkylainen

Jag är mer inne på att bilglas idag är gjorda av dasspapper.
Körde över 40.000 mil med två SAAB:ar. Bilar som har erkänt hårda A-ramar.
Båda bilarna hade så slitna rutor så det gick knappt att se ut genom dem typ. Stenskotten var så himla stora (pekfingerstora märken) men sprack aldrig, någonsin.

Köpte en ny Passat. Den fick ett stenskott som jag inte ens märkte. Hålet är så litet så ett knappnålshuvud inte går in i det. Rutan sprack efter 600 mil (1,5 månad från nyköp) när den stod på en parkering.

Köpte en ny BMW. Den fick ett stenskott efter 1300 mil som jag hörde. Märket är inte alls särskilt stort. Ser ut som ett urfånligt litet märke. Den sprack omedelbart, mitt på motorvägen. Bilen har gått 1200 mil (4 månader efter nyköp).

Glas spricker inte ifall det inte finns spänningar i rutan. Båda tyskbilarna måste ju A-ramen röra sig fatalt mycket hela tiden för att rutan ska pajja vid minsta lilla stenskott.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.