Den europeiska bilindustrin står inför en ofrånkomlig omställning. Bilförsäljningen har backat de senaste fyra åren och i år väntas nedgången bli minst fem procent. Samtidigt utnyttjas bara 80 procent, om ens det, av fabrikernas samlade kapacitet.
Tillverkarna måste anpassa sig till den här situationen, såvida man inte vill gå samma öde till mötes som Saab. Att ingå samarbeten för att komma åt stordriftsfördelar och dela tunga utvecklingskostnader är ett alternativ, vilket den färska affären mellan franska PSA och GM (se faktarutan här intill) är ett exempel på.
Och fler partnerskap lär det bli. Under Genèvesalongen i början av mars surrade ryktena om nya konstellationer. Sergio Marchionne, chef för den snart treåriga alliansen mellan Fiat och Chrysler, var en av de bildirektörer som öppet förklarade sitt intresse för nya samarbeten.
Fiat gjorde en brakförlust i Europa förra året, minus 4,5 miljarder kronor. För att vända den utvecklingen vill Marchionne knyta till sig ytterligare en tillverkare och bygga bilar med fler gemensamma och därmed billigare komponenter.
– Vi måste bli smartare och inte utveckla samma sak två gånger. En fyrcylindrig motor är en fyrcylindrig motor. Den som köper en fyrcylindrig motor kommer inte att säga: usch, jag önskar att den var byggd av X i stället för Y, säger Sergio Marchionne.
En annan som är på jakt efter ny partner är Volvochefen Stefan Jacoby, men av en annan, mer specifik anledning. Volvo vill ha tillgång till en plattform för nästa generation mindre bilmodeller, en teknisk stomme man inte har råd att ta fram ensam.
– Det stämmer. Det vore inte vettigt för oss, med vår storlek, att själva utveckla en sådan plattform, säger Stefan Jacoby en kort stund innan premiären av nya V40.
– Vi är i kontakt med flera alternativ, vi diskuterar, vi utvärderar, men vi har inte tagit något beslut, påpekar Jacoby.
Då återstår frågan: vem ska bli ihop med vem? Renault och Nissan har samarbetat sedan 1999 och nu är också PSA och GM upptagna. De europeiska tillverkarna får sannolikt blicka mot Asien och japanska märken som Mazda och Suzuki för att hitta en lämplig parhäst, enligt förhandsspekulationerna. Sergio Marchionne håller däremot alla dörrar öppna.
Volvo letar också samarbete. Kan det vara något för Fiat?
– Jag är intresserad att prata med alla som är intresserade att dela allt jag har att erbjuda, så för all del, ge dem mitt telefonnummer, säger Fiatchefen.
– Jag skulle vara mer än glad att prata med dem.
Läs också:
GM och PSA inleder allians
Diskutera: Vilken allianspartner skulle vara lämplig för Volvo?
General Motors, där Opel ingår, och PSA, som omfattar Peugeot och Citroën, ingår en ny allians, det bekräftades dagarna innan Genèvesalongen.
Tillverkarna ska samordna inköp samt utveckla plattformar och motorer tillsammans, men fortfarande konkurrera sinsemellan. 2016 ska den första gemensamma bilen rulla av bandet. Som en del av affären köper GM sju procent av aktierna i PSA.
Inom fem år räknar företagen, som båda är förlusttyngda i Europa, att årligen spara två miljarder dollar, motsvarande 13 miljarder kronor.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror inte på ett sammarbete med Fiat.Faktum är att fiat i alla fall i Sverige har ett dåligt anseende-där Volvo har en viktig marknad.Fiat har inte tillverkat någon bil som har imponerat på mig.Jag tror på ett sammarbete med Japan t.ex Honda eller asien t.ex Hundai som gjort stora framsteg på kort tid.Problemet är att Volvos ägare skulle nog motsätta sig ett sammarbete med denna del av världen.
Jag anser att det inte påverkar Volvos anseende vilka de utvecklar plattformar med för det som hamnar ovanpå plattformen är ju ändå en Volvo. Fiat skulle vara ett bra val då de tillhör världseliten på småbilar och flexibla, modulära plattformslösningar. Fiat har idag flera tänkbara plattformar som skulle kunna gynna Volvo.
Vi har ju Giulietta-plattformen, som även existerar som en extra breddad och extra lång (US Wide som utgör basen för nya Dodge Dart), och detta är definitivt en av marknadens bästa plattformar. Giuliettan är förresten säkraste bilen i sin klass med högst betyg i Euro NCAP!
Vi har även den nya plattformen i nya Fiat 500 L, denna bygger på en utvecklad Punto-plattform med inspiration av Giulietta plattformen.
Fiats prisvinnande motorer med TwinAir teknologi för lägre utsläpp, kan också vara något som Volvo skulle gynnas av.
Jag är mycket imponerad av det nya Fiat som alltmer framträder.
Frågan om smarbetspartner kommer upp med jämna mellanrum. Volvo har precis lämnat ett samarbete med Ford som lyftes till skyarna när avtalet skrevs. Nu skulle man dra alla skalfördelar med stora serier läs gemensamma plattformar men som bekant så blev det inte avtalet särskilt långvarit utan samarbetet bröts av Ford och Volvo reades ut på marknaden. Va sa man nu från Volvo sida, stora fördelar förutsågs med att man inte skulle behöva ta hänsyn till andra utan nu var fördelarna att man kunde gå själv utan hänsyn till något annat bilmärke.Historien upprepar sig!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.