När Volvo V60 Plug-in Hybrid lanserades med el- och dieselmotor sålde den snabbt slut trots en nätt prislapp på 559 900 kronor. Nu planerar Volvo en ny version av modellen där dieselmotorn byts ut mot en bensinare, avslöjar SvD Näringsliv.
Volvos produktdirektör Lex Kerssemakers säger till SvD att man precis har tagit beslutet som ska ge V60-hybriden bensinmotor. Tanken med beslutet är att man ska kunna sälja modellen i länder där bensinen är det dominanta bränslet, till exempel i Asien.
Kerssemakers vill dock inte säga till SvD när versionen kommer ut i handeln, eller ens när hybridtekniken kan komma att användas i andra modeller. Volvo har dock avslöjat att bilen kommer i en 35 000 kronor billigare version i sommar, med dieselmotor.
När Vi Bilägares Marianne Sterner provkörde Volvo V60 Plug-in Hybrid kommenterade hon att den känns prisvärd trots det höga priset, eftersom ”den kan så mycket och är så underhållande”.
Batteriet ger Volvo V60 Plug-in Hybrid en räckvidd på fem mil och elmotorn som ger 70 hästkrafter kan driva upp bilen i 70 kilometer i timmen. Tillsammans ger el-och dieselmotorn 285 hästar och drygt 600 newtonmeter, vilket ger en acceleration från noll till 100 på 6,1 sekunder.
Diskutera: Hur ser du på att Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer med bensinmotor?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det är ju utmärkt.
Ännu bättre vore det ju om den kunde köras på gas.
Men, visst ja, då behövs ju inte elmotor och batteri.........
Om den bara inte vore så satans dyr... :( *gråter över att inte ha den bilen i mitt garage*
Varför bara 70 km/h med en 70 hästkrafters elmotor?
Med den effekten kan man driva en V60 lastad med batterier i 170 km/h. Körsträckan blir dock hälften så stor vid 170 som vid 70 km/h.
Vid 70 km/h åtgår bara 7,3 kW eller 10 hästkrafter.
I en hybrid där man torde eftersträva att vara så miljövänlig som möjligt, är det helt befängt med en Dieselmotor.
Läste nyss nya automotorsport där hybrider testas. Inga bra förbruknings siffror för d6'an, tex 0,8 liter milen vid stadskörning mot 0,49 på prius.
Motorväg i 120 km/t volvon 0,69 mot 0,53 prius.
Volvon överskattad, Prius underskattad.
Hur kan Volvon dra 0,8 i stan, om den går på el ?
Om bilen drivs med Diesel eller Bensin bryr åtminstone inte jag mig ett dugg om så länge förbrukningen är låg.
Volvo har ju tidigare sagt att bilen senare skall kunna säljas billigare med en lägre utrustning.
samtidigt vill ju inte folk betala kanske 450.000kr för en snålt utrustad bil.
Är helt övertygad om att bilen är prissatt med den önskan att Volvo skall ha en bil i den dyrare skolan också.
Dessutom är ett högt pris i kombination med ett begränsat antal tillverkade ex ett perfekt bevis för vad fabrikatet kan göra. ( om de bara vill)
För gemene man kommer den här tekniken att dröja.
Om tio år kanske det finns en "Light version" utav denna värsting som faktiskt blir ett alternativ för "svensson" ?
När gör Volvo en gasbil av denna? Det vore väl ultimat?!
Varför inte dikväveoxid? Den kan ju först ta en tur genom kupén till alla därstädes lycka för att sen kompressas in i motorn.
Fast av miljöskäl är det väl bäst att låta bli med tanke på att den gasen är avsevärt värre än koldioxid. (Ändå används den i olika sammanhang.)
Testet i stan startades på tomt batteri och det slår hårdare mot Volvon som är tyngre och har större (tyngre) batteri än Priusen. Även provet på motorväg är utan laddat batteri. Om man skulle använda bilen som det är tänkt för pendlare med ca 3mil från jobbet så skulle Priusen få det svårare. Sedan är det en fråga om skillnaden att åka bil och köra bil. (286hk) :)
Volvon har både fördelar och nackdelar jämfört med Toyota Prius laddbara hybrid.
Nackdelar är att den är 300 kg tyngre än den vanliga bilen vilket motsvarar att man redan har en bil som är fullt lastad fast man är ensam i bilen, den högre vikten påverkar bränsleförbrukningen negativt speciellt när man offtast kör i tätort, jämfört med Priusen som väger 50 kg mer än den vanliga Priusen. En annan nackdel är att batteriet på grund av sin storlek kostar 100 000 kr enligt Volvo vilket påverkar priset på bilen negativt.
Fördelar som Volvon har är att den med sitt större batteri kan köras längre på bara batteriet vilket kan vara en fördel om man har daglig användning som är i närheten av batteriets kapacitet. Man kan i sin telefon se hur långt laddningen nått, och man kan styra laddningen från telefonen och start av värmare i bilen vilket Priusen inte hittills har. I Volvon kan man även bestämma om man vill ladda batteriet med hjälp av att bilens dieselmotor vilket kanske inte är någon poäng då det är bättre att använda bilmotorn direkt att driva bilen än att gå via hybridsystemet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.