Nästa artikel
Utsläppen ökar – men inte från bilarna
Nyheter

Utsläppen ökar – men inte från bilarna

Publicerad 27 mars 2017
Det totala utsläppet av växthusgaser ökar i Sverige, men personbilarnas utsläpp har minskat. Det rapporterar Motormännens tidning Motor.
Totalt ökade utsläppen i Sverige med 12,8 procent under tredje kvartalet förra året jämfört med året innan. Störst del av utsläppen står transportsektorn för och där har utsläppen ökat med 8,2 procent. Hushållens utsläpp har däremot minskat med 4,1 procent. I hushållens utsläpp står personbilarna för 95 procent av utsläppen och minskningen beror i första hand på lägre bränsleförbrukning. Sedan 2008 har hushållens utsläpp av växthusgaser minskat med totalt 17,9 procent.

Diskutera: Är bränsleförbrukningen viktig när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-27 16:09
Tvärnit

Nej inte med helheten inräknat.
En i överlag enligt mig trivsam bil går före jakten på millilitrarna.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-27 16:27
EnannanRobban

Förbrukningen är inte viktigast för mig, men visst vill jag ha en skapligt effektiv bil... Vi kanske behöver tänka på att inte jaga det billigaste utan köpa varor som inte är gjorda i "Långtbortistan" eller mat som fått ett varv runt jorden innan det kommer på tallriken utan istället tänka på närhetshandel?
Idag fraktar vi in och ut allt för mycket och då främst med långtradare. Det händer rätt ofta när jag kör på E4:an från södra Sverige att jag känner mig ganska ensam som bilist bland bara långtradare, det kan gå långa stunder när man inte ser några bilar framför eller bakom sig så tacka f-n för att transportsektorn är en stor del och uppenbarligen står för en ökning med 8,2%

#3 • Uppdaterat: 2017-03-27 18:30
Optimus

Beror på vad vi menar, är det milliliter eller centiliter vi pratar. Är det centiliter så är det självklart viktigt. Vid senaste bilbytet gick jag ned 0,2 liter i förbrukning per mil, kör man då 2500mil privat per år så blir det en slant(i runda slängar ca 7000kr/år). Klart det räknas in i bilkalkylen.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-27 18:38
Styggavargen

Jag gick ned 0,2 liter/mil när jag gick ifrån Avensis till Octavia. Minskningen av utsläppen går ned för lite och för långsamt. Snåla bilar väjs i väldigt liten utsträckning när ny bil kommer ut som ny på gatan.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-27 23:26
Uffeeh

Bästa besparingen är milen som aldrig blir körda. Själv flyttade jag 3 mil närmare jobbet och sparade in ca 1300 mil på årsbasis. Då spelar en och annan deciliter inte lika stor roll (även om det givetvis kan ses som en extra bonus).
Dessutom sparade jag 1,5 tim restid per dag, vilket kan värdesättas väl så högt, den tiden kan användas till annat mera viktigt.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-28 07:32
Swemba

@Styggavargen, läste du ens artikeln?

#7 • Uppdaterat: 2017-03-28 13:53
rikast

När MP inför medborgarlön så kan vi säga upp oss allihop. Då behöver nästan ingen bil längre. Då blir klimatet glatt och folket med.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-28 16:37
hultarn

Hänger inte med riktigt på siffrorna här, bensinförsäljning har sjunkit med 3,9% från 2015 till 2016 (helår)
Diesel har ökat med knappa 1%, då är det alltså inte de svenska transporterna som bidragit till ökningen av utsläpp.

Det måste vara de utländska lastbilarna som körs allt mer, men det är ju så de svenska politikerna vill ha det...

http://spbi.se/statistik/volymer/?gb0=year&df0=2015-01-01&dt0=2016-12-31&ts0=

#9 • Uppdaterat: 2017-03-28 17:38
Styggavargen

Swemba, klart jag läste artikeln. Utsläppen minskar men allt är relativt. Jag tycker det går långsamt, som exempelvis att många väljer en SUV istället för en vanlig bil i samma storlek som släpper ut mindre. Sedan kan det vara så att den nya SUV:en släpper ut mindre än den gamla bilen. Jag är övertygad om att sänkning kunde vara uppåt 20% om "rätt" bränslesnåla bilarna valts, och SUV valts bort.

#a • Uppdaterat: 2017-03-28 20:41
Mr Bean

Klart man vill komma så billigt undan som möjligt. Därför bör bilskatt skrotas och alla avgifter läggas på drivmedlet. Då blir det genast mer intressant att köra snålt också. Som grädde på moset kommer då även utländska åkare att tvingas betala lite för svineriet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.