Saab är i stort behov av en plan för kortsiktig finansiering. Enligt Svenska dagbladet kan kinesiska Youngman och Pang Da först gå in om flera månader, eftersom man inväntar beslut från kinesiska myndigheter. Samtidigt kan 14 av Saabs skulder börja mätas ut av Kronofogden från och med tisdag nästa vecka, vilket innebär att Saab kan bli av med tillgångar.
Summan utmätningen rör sig om uppgår enligt Svenska dagbladet till totalt 9,1 miljoner kronor. Men stora delar av Saab är pantsatta hos Europeiska investeringsbanken EIB som säkerhet för det lån man har fått.
För att Saab ska kunna återuppta produktionen som planerat den 29 augusti krävs delar, och nu ser leveranser ut att kunna utebli. Svenska dagbladet skriver att Kongsberg Automotive, som tillverkar växelspakar åt Saab, inte kommer att leverera delar så länge skulden på över 4 miljoner kronor är obetald och en långsiktig plan för finansiering saknas.
Saabs vd och styrelseledamot Victor Muller kommer i dag att träffa fackförbunden i Trollhättan för att diskutera hur framtida löneutbetalningar ska finansieras.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns väl knappast något att mäta ut!
Om Saab tvingas till konkurs tror jag att leverantörerna inte får något.
lägg ner skiten nu!
Tyvärr sjunger nog SAAB på sista versen.
Det verkar som att borgarna får sin vilja igenom till slut.
Att få SAAB nerlagt har varit det primära målet på deras agenda de senaste åren.
Mycket ledsamt för alla de som arbetar på SAAB, samt för regionen kring Trollhättan.
Under perioden Maj, Juni och Juli har det registrerats över ca 3900 nya Saabar i världen. Det är naturligtvis inte mycket men ändå ett antal som borde resultera i en del pengar in i kassan. Beroende på land så byggs bilar på beställning alt beställs av säljarna.
Maj (ca1600), Juni (ca1300) och Juli (ca1000).
Antar man ett pris på 400.000 SEK / Saab så får vi; 3.900 x 400.000SEK = ca 1.560.000.000 SEK.
En del av den summan borde ha kommit in till Saab.
Eller?
http://bmsg.se/saab_sales.pdf
Med t.ex. 3.700 lagerbilar stående i USA, så har det nog kostat mer än det smakat. F.ö. så är beloppet 400.000:-/ per bil en ren utopi. Saab får nog vara glada om genomsnittspriset ligger på ca 180.000:- före moms.
re:Audi A5 SB
Intressant. Av de 3900 (MajJuniJuli) är ca 1100 registrerade i USA. Borde inte de resterande 2600 av lagerbilarna ha registrerats andra månader.
Fortfarande 2800 Saabar i resten av världen.
Vad är prisspannet på Saabar? Enklaste 9-3 till dyraste 9-5 o 9-4X?
Om vi tar 300.000SEK/Saab får vi ;
2800st x 300.000SEK = 840.000.000 SEK
Då är alltså inte maj juni o juli för USA medräknade.
Stefan; den absoluta majoriteten av Saabar som säljs är 9-3. Av 9-4X har det sålts 17 (sjutton) i USA och marginalen på en sådan GM-tillverkad bil är troligen runt 5%. Att tro att intäktssidan innehåller 300.000:-/bil är en ren utopi, räka i stället med, som jag skrev 180.000:- före moms. Det är ändå högt räknat; i t.ex. USA kostar en 9-3 ut till kund ca USD 30.000.- (sen ska du dra av moms, säljaren ska tjäna en slant och bilen ska transporteras, o.s.v.).
Här finns lite info över Saab i USA: http://www.saabsunited.com/2011/08/saab-us-sales-data-july-2011.html
Det står alltså idag ca 3.700 lagerbilar i USA som är osålda. Det är dyrt, det.
re:Audi A5 SB
Jovisst. Jag menar absolut inte att intäkten/marginalen skulle vara 300.000SEK/bil. ;)
Det hade ju varit kul. Tror vi alla skulle tillverka bilar då. :)
Jag pratar inte om vinstpengar utan om eventuella pengar som kan ha flutit in för att betala egna kostnader för. Råkade nämna 9-4X. 9-5 ligger också i samma härad, eller?
Skrev inlägget mest för att jag tror att de flesta tror att man kanske sålt typ 500-1000 bilar under stilleståndsmånaderna Maj Juni o Juli. Ville belysa att det trots allt sålts ca 4000 Saabar under dessa månader. Flera marknader, små javisst, har redan klarat förra årets totalförsäljningen. En del har tom gått förbi förra årets totalförsäljning.
Nu ligger man på 16.000 bilar tom Juli. Mot förra årets 12.000 för samma period. Så man hade verkligen börjat få upp momentum, men så kom stoppet.....
Stefan; jag pratar inte heller om marginalen, jag har hela tiden pratat om vad Saab har för intäkt på varje såld bil (utom 9-4X). Intäkt är inte det samma som marginal. Saab säljer sina bilar för i runda slängar 180.000:-/st (= intäkt). Vad marginalen är på en bil i genomsnitt vet jag inte. Men förra året (2010) var den ca -100.000:-/bil. Observera minus, inte plus och baserat på rörelseresultatet. I år blir det ännu värre.
Lite perspektiv på vad Saab var på väg att åstadkomma försäljningsmässigt:
2010 jan feb mars april = 4.200 reg saabar
Vilket resulterade i 28-30.000 för hela 2010.
Med endast 9-3 o 9-5SS.
2011 jan feb mars april = 12.350 reg saabar
Vad hade motsvarande siffra kunnat vara för hela 2011 om inte produktionsstoppet hade kommit?
Med 9-3, 9-5SS kompletterat med 9-5SC och 9-4X.
Kanske 50-70.000 sålda bilar 2011.
http://bmsg.se/saab_sales.pdf
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.